woensdag 1 februari 2017

SLAPEN

De laatste jaren slaap ik niet echt lekker. Ik val vrijwel altijd kort nadat ik in bed ging liggen in, maar veel langer dan drie uur slapen wordt het zelden. Dan ga ik eruit om een plasje te doen en probeer dan weer verder te slapen. Dat gaan dan in stukjes en beetjes van één tot anderhalf uur.

Ik zou wel weer eens een uur of zeven achter elkaar door willen slapen. Ik heb diverse middelen geprobeerd, waaronder twee (verschillende) pillen die de huisarts voorschreef. Niets leidde tot het gewenste resultaat.

Onlangs adviseerde zuster Klivia mij eens THC te proberen. THC is de actieve stof in hennep en wiet. Zoals bekend wordt wiet steeds vaker ook als medicijn gebruikt. THC is ook (via het Internet) verkrijgbaar als olie. Officieel is het verboden, maar er wordt kennelijk niet erg streng gehandhaafd. THC wordt ook gebruikt om de slaap te bevorderen. Zuster Klivia gebruikt het zelf tot grote tevredenheid. Dus ik wilde het ook wel eens poberen.

Ik had al een paar dagen een flesje THC-olie in huis, maar nog niet gebruikt. Ik gebruik nogal wat medicijnen en ik wilde er graag zeker van zijn dat THC geen negatieve invloed op die medicijn heeft. Misschien ben ik te voorzichtig, maar "better safe than sorry", dus ik wilde mijn apotheker raadplegen. Die was moeilijk te pakken te krijgen, maar gisteren kreeg ik te horen dat er geen problemen waren.

Gisteravond even na elf uur gebruikte ik, vlak voor het naar bed gaan, één druppel (voorzichtig beginnen) THC-olie. Ik viel weer vrij vlot in slaap. Toe ik wakker werd, keek ik op mijn horloge: vijf voor twee. Ik had, zoals gebruikelijk, krap drie uur geslapen. Ik voelde geen enkel effect van de THC. Lang gelden heb ik ook wel eens hash gerookt, waarvan ik geen enkel effect merkte.

Wat ik de laatste tijd nog wel eens deed: om een uur of drie mijn bed uit gaan en via Netflix een film of aflevering van een serie bekijken en daarbij een straffe whisky drinken. Daarna sliep ik meestal wel door tot een uur of zes. Maar vanacht had ik geen whisly in huis. Dus het werd weer 'sprokkelen'. Om kwart voor zes hield ik het voor gezien.

Ik blijf het nog een paar dagen proberen, misschien met twee of drie druppels, maar ik heb er een hard hoofd in. Voor alle zekerheid haal ik ook weer een whisky in huis (als medicijn, dus geen single malt).


1 opmerking:

  1. Herkenbaar dat slaapritme. Bijna altijd meteen in slaap en na plasje voel je meestal onmidelijk als je gaat liggen of je weer vlot in slaap valt of dat het toch niet meteen gaat lukken. Ik zit dan midden in de nacht spelletjes blokken op mobieltje te doen. Helpt meestal

    BeantwoordenVerwijderen