vrijdag 20 januari 2017

SMULLEN

Gisteravond was op NPO1 een programma te zien over BROOD. Als ik het goed heb was het het eerste deel van een serie. Ik heb niet gekeken. Ik vind het niet verantwoord te kijken naar een (serie) programma('s) over een produkt waarvan zo langzamerhand toch iedereen zou moeten weten dat het, ten onrechte, God mag weten hoe lang, een soort volksvoedsel is geweest.

Je zou toch denken dat de meeste mensen zo langzamerhand wel weten dat je via het Internet voldoende informatie kunt vinden. Ook over het BROOD dat bijna iedereen bijna dagelijks eet.

Goed, ik zet wat feiten op een rijtje:
  • Veel gerespecteerde gezondheidsprofessionals beweren nu dat brood en andere bronnen van granen met gluten op zijn best onnodig zijn en mogelijk schadelijk.
  • Tarwe bevat een grote hoeveelheid van een eiwit genaamd gluten. Het bewijs dat een groot deel van de bevolking gevoelig is voor gluten stapelt zich op.
  • De meeste granen bevatten ook het antinutriënt fytinezuur. Dit is een stof die essentiële mineralen zoals calcium, ijzer en zink aan zich bindt, waardoor die mineralen niet in het lichaam kunnen worden opgenomen.
  • In brood zit GEEN ÉÉN voedingsstof die je niet uit ander voedsel kunt halen, zelfs in grotere hoeveelheden. Zelfs volkorenbrood is niet zo voedzaam als je misschien denkt.
  • Volkorentarwe is echt slecht voor het bloedlipidenniveau en het risico op hart- en vaatziekten drastisch zou drastisch kunnen verhogen. Ja, dat sneetje ‘gezond-voor-het-hart’ volkorenbrood zou wel eens je dood kunnen betekenen.
  • Kortom: Iedereen die wil afvallen, spijsverteringsproblemen heeft of op de één of andere manier een nadelige invloed ondervindt van het westerse dieet, zou brood en andere bronnen van granen met gluten moeten vermijden.
Als je nog moet ontbijten, doe het dan eens met wat anders dan brood, bijvoorbeeld een kom sojamelk met zeewier. Smullen!

4 opmerkingen:

  1. Wel met gojibessen erin hoor, anders is het zo saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En...genoten van je sojaontbijtje broertje? Ik zie je dat nog niet eten hoor. Ik laat me die voedingsadviezen niet aanleunen. Ze staan vaak haaks op elkaar. Als diabeet eet ik volkorenprodukten, veel groente en fruit. 2 glaasjes wijn per dag en de internist is ieder half jaar reuze tevreden en noemde mij laatst een voorbeeldpatient!!!!! Geniet van het leven en lekker eten mag ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die stond fout onder "beantwoorden"

    BeantwoordenVerwijderen