woensdag 18 januari 2017

NEP

In een artikel in Trouw over Facebook lees ik: En na een ronde 's ochtends langs de algemene tijdlijn hoef ik mijn krantje bijna niet meer te lezen, zó up-to-date ben ik dan. Ja, zo wordt door meer mesen gedacht. In dezelfde Trouw lees ik een artikel onder de kop:

Kijk uit, nepnieuws!

In onze digitale wereld worden bijna al onze activiteiten geregistreerd en gebruikt om persoonlijke profielen van ons op te bouwen. Die profielen bepalen vervolgens wat wij online te zien krijgen, bijvoorbeeld op onze tijdlijn in Facebook. (...) Hou je van katten, dan krijg je vooral kattenvideo's op je tijdlijn. We moeten constateren dat vergaande personalisering op internet heeft geleid tot eilanden van informatie-clusters, waar gelijkgezinden zich aangenaam bevestigd voelen in hun eigen koker.

Je krijgt dus dat te lezen wat je volgens een computeralgoritme graag leest. Je bent dan net iets minder kritisch en zo vatbaar voor nepnieuws. Zo was er nieuws als: 'de FBI-agent die de e-mails van Hillary Clinton onderzocht is dood aangetroffen'. Dit bericht is onwaar, maar is desondanks bijna tien miljoen keer gedeeld op sociale media. (Onderstreping toegevoegd.) Verondersteld wordt dat dit soort nepnieuws, verspreid door Russische hackers, een belangrijke rol heeft gespeeld in de recente Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hier en daar wordt gevreesd dat ook de komende Nederlandse verkiezingen op die manier vertroebeld (kunnen) worden.

Volgens mij hoef je helemaal geen doorgewinterde hacker te zijn om nepnieuws te verspreiden. Stel je even voor dat Beggartalk een zeer populair, veelgelezen blog is. Stel je vervolgens voor dat ik hier schrijf dat 'uit gedegen onderzoek' gebleken is dat Geert Wilders een pedofiel is, die het vooral voorzien heeft op Somalische jongetjes. Enkele lezers verwijzen hiernaar via Facebook of Twitter en voor je het weet gaat het bericht 'viral'. Het komt ter sprake bij de Nieuwstrend van Eenvandaag. Het NOS-journaal deelt mee dat het bericht er is en zegt erbij dat Wilders alles ontkent en een aanklacht wegens smaad heeft ingediend. Dat kan allemaal, maar "Waar rook is vuur" en veel mensen die bij Facebook hebben gelezen dat Geert pedofiel is, gaan dan toch misschien maar op Mark Rutte stemmen. Dat was nou ook weer niet mijn bedoeling. Van Geert weet ik tenminste zeker dat hij niet in het Torentje komt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten