donderdag 24 november 2016

BAGGER

Volgend jaar maart zal ik mijn stem niet uitbrengen op Sylvana Simons. Ik heb echt niets tegen haar, maar ik stem, zoals altijd op (een kandidaat van) de SP.

Sylvana Simons was aanvankelijk bekend als presentatrice van diverse tv-programma's, vooral bij de commerciële omroepen. Ik leerde haar pas 'kennen' toen ze vrij regelmatig te zien was als 'tafeldame' bij DWDDrrrrr.  Net als de meeste sidekicks van Matthijs van Nieuwkerk was zij mij nooit opgevallen als iemand met een interessante inbreng. Niemand maakte zich ook, voor zover ik weet, druk over Sylvana.

Dan wordt Sylvana, toch vrij onverwacht voor iedereen, gepresenteerd als kandidaat-lid voor de Tweede Kamer namens de partij DENK. Ze uit opvattingen over Zwarte Piet en het koloniale verleden van Nederland, die nauwelijks verschillen van die van andere zwarte Nederlanders. En dan krijgt zij via de sociale media (Hoe 'sociaal' zijn die eigenlijk?) een grote hoeveel'heid "bagger" (zo wordt dat genoemd in een filmpje op de site van de Volkskrant) over zich heen.

Hoe is de woede over Sylvana Simons te verklaren? Die vraag staat boven het artikel in de Volkskrant. De oorzaak van de ophef is dit keer het carnavalsnummer Oh Sylvana van zanger Rob van Daal. (...) Tientallen mensen zagen het nummer wel degelijk als een directe verwijzing naar Sylvana Simons en lieten hun haat over Simons de vrije loop door racistische videofilmpjes bij het nummer te monteren. Daarin werd Simons afgebeeld als Zwarte Piet en verscheen haar hoofd met knip- en plakwerk bij beelden die verwijzen naar lynchpartijen van de Klu Klux Klan.

De laatste tijd wordt er weer veel gesproken over de noodzaak voor 'nieuwe Nederlanders' zo snel en goed mogelijk te integreren. Naar mijn idee zijn er nog veel 'oude Nederlanders' die niet precies weten wat het inhoudt je te gedragen als iemand die bij een zich beschaafd noemende maatschappij wil behoren. Je mag van niemand verwachten te integreren in een maatschappij die "bagger" produceert.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten