vrijdag 14 oktober 2016

VOLTOOID

We krijgen er, wellicht, een nieuw beroep bij: stervenshulpbegeider. Dan moet het wetsvoorstel van Schippers en Van der Steur wel zowel door de Eerste als door de Tweede Kamer aanvaard worden. Aanvaarding door de Eerste Kamer is allerminst zeker.

Op de website van de NOS staat het zo omschreven: In de visie van het kabinet mogen ' oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.

Tegenstanders, waaronder CDA en SP, waarmee ik het dus weer eens niet eens ben, vrezen dat ouderen door hun directe omgeving onder druk worden gezet: dan zijn ze van dat gedoe met die mantelzorg af.

Trouwe lezers van Beggartalk zullen niet verbaasd zijn als ik hier schrijf dat ik een warm voorstander van het kabinetsvoorstel ben. Ik zie nog wel wat uitvoeringsproblemen. Hoe oud moet je zijn om een stervenshulpbegeleider zo ver te krijgen dat zhij je inderdaad helpt? De oudjes die op tv commentaar gaven zaten dicht in de buurt van negentig jaar. Dan heb ik nog dertien jaar te gaan. Ik zal niet zeggen dat ik nu 'levensmoe' ben, maar de afgelopen twintig jaar waren niet de mooiste van mijn leven. Zoals ik wel eeens geschreven heb: "De glans is er vanaf." Dat is niet alleen een emotie, dat is een feit: ik leef al twintig jaar zonder Boukje, omdat 'de natuur' had geregeld dat haar leven voltooid was. Ik leef nu al een tijdje met beperkingen, maar dankzij geneesmiddelen en hulpmiddelen heb ik geen  dagelijkse mantelzorg nodig. Als dat wel zo wordt, zou ik van gedachten kunnen veranderen.

Ik vind het prima dat er mensen zijn die alle leven tot elke prijs in stand willen houden, ook het leven van hen die er zelf geen enkele prijs meer op stellen, maar ik bemoei me ook niet met hun leven. Ik zal echt niet bevorderen dat aan hun leven een einde komt. En waarom moet je eerst een bepaalde leeftijd bereikt hebben om voor stervenshulp in aanmerking te komen? Er zijn nog steeds vrij veel mensen die zonder enige hulp voor treinen of van hoge balkons springen of een mes in zichzelf zetten. Dat kan menselijker, al zal God er anders over denken.


1 opmerking: