zondag 18 september 2016

EMOJI

Ik chat nooit, ik doe niet aan Facebook, Twitter en WhatsApp. Ik schrijf wel dagelijks een blog en e-mailen wil ik bijna dagelijks doen. Daar neem ik rustig de tijd voor, zodat ik uit mijn teksten kan laten blijken of ik iets ironisch, grappig, sarcastisch of wat dan ook bedoel. Ik maak dus nooit gebruik van emoticons. Ik heb 😊 niet nodig om aan te geven dat ik blij ben, of πŸ‘πŸΎ om duidelijk te maken dat ik iets goed vind.

Dankzij een artikel in Trouw kwam ik erachter dat je emoticons ook kunt aanduiden als emoji's. Er is zelfs een Unicode Consortium, een onafhankelijke stichting die namens technologiebedrijven beslist welke emoji's er in telefoon-, Mac- en pc-software worden opgenomen. en ik vond een website met een overvloed aan emoji's.

Dat Consortium mag binnenkort weer aan het werk. Er is al een vrouw met een bruidssluier. En dames met een politiepet, een tiara, een werkhelm en een gleufhoed. Maar eentje met een hoofddoek, die schittert in het standaardpakket van emoji's nog in afwezigheid. (...) Het voorstel is afkomstig van een 15-jarige Duitse moslima, Rayoud Almuhedhi.


© Aphelandra Messer. Een voorbeeld-ontwerp van Almuhedhi en haar mede-indieners: zo zou de emoji eruit kunnen zien.

Wereldwijd dragen ongeveer 550 miljoen moslima's met trots een hijab. Een enorm grote groep, en toch zie je hen op het toetsenbord nergens terug.


Geert Wilders gaat natuurlijk niet over emoji's - het hele parlement en de regering overigens niet - maar ik kan me zo voorstellen hoe hij, en velen met hem, erover denkt:
πŸ‘Ž
Als dat Consortium toch bezig is, heb ik ook nog een idee. Ik zie deze emoji's
🚢 πŸƒ πŸ’ƒπŸ‘« πŸ‘¬ πŸ‘­
Er zijn in Nederland een kleine drie miljoen mensen die 65 jaar of ouder zijn. Een flink deel van hen beweegt zich voort met behulp van een rollator. Wordt het niet hoog tijd daarvoor een emoji in gebruik te nemen? Over een paar jaar zien we dan wel of er ook behoefte is aan een emoji 'mens met scootmobiel'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten