woensdag 21 september 2016

AFSLUITEN

Als je, met de auto van de A2 komend naar het centrum van Amsterdam wil, lijkt de hieronder met rood aangegeven route de meest logische.


Die route voert je door de Rijnstraat en Van Woustraat, beide drukke winkelstraten. In Het PAROOL las ik: Bewoners, politieke partijen en de ondernemersvereniging van de Albert Cuypmarkt willen dat de kop van de Van Wou­straat wordt afgesloten voor autoverkeer. De drukke winkelstraat in De Pijp zou daar als geheel prettiger van worden.

Even tussendoor: Amsterdammers hebben het nooit over de Van Woustraat, maar over de Van Wou. Dat geldt voor de meeste straten in De Pijp: de Jan Steen, de Gover Flinck, de Albert Cuyp etc.


Gemeenteraadslid Zeeger Ernsting (GroenLinks) zegt onder meer: Het blijkt dat het grootste deel van de auto's doorgaand verkeer is die gebruiken de straat alleen maar om doorheen te rijden. Dat moet anders. (...) Ook actiegroep Bewoners van De Pijp ziet veel in een afsluiting, zegt Gertrude van der Ven. "Nu doen we de straat tekort, maar als auto's voortaan omrijden over de Amsteldijk, zoals de bedoeling is, dan geeft dat de straat heel veel lucht.

Stadsdeelbestuurder Paul Slettenhaar is mordicus tegen een afsluiting van de Van Wou. "Je zult veel verkeer in de omliggende straten krijgen en bovendien is de Amsteldijk simpelweg niet toegerust voor veel meer verkeer, die kan niet meer auto's verteren. Wij gaan ervoor zorgen dat autoverkeer uit de Van Wou niet meer linksaf de Stadhouderskade op mag, dat zal de straat al lucht geven."



Ik kan me wel voorstellen dat die Slettenhaar mordicus tegen is. Het is natuurlijk waanzin dat laatste stukje Van Wou af te sluiten. (Dat zou dat blauwe stukje hieronder zijn.)


De automobilisten die van de A2 komen rijden door tot ze tegengehouden worden. De straten in De Pijp zijn maar smalletjes. Daar kun je echt geen doorgaand verkeer doorheen sturen. Als je minder verkeer in de Van Wou wil, dan moet je met afsluiten beginnen halverwege de Rijnstraat, bij het Victorieplein. Wat zouden alle middenstanders tussen Victorieplein en Govert Flinck daarvan vinden? Dat zou overigens tot de volgende route A2-centrum kunnen leiden. (Via Vrijheidslaan en Wibautstraat.)  


Die route kun je 'adviseren' (hoef je de Rijnstraat niet af te skuiten), maar welke automobilist volgt dat advies? Ik heb geen idee wat dat verkeerstechnisch betekent, maar ik weet wel dat de Wibautstraat in een ander stadsdeel (Oost) ligt. Voordat de stadsdelen Zuid en Oost daar samen uit zijn ben je tientallen jaren verder.

Een mooie oplossing zou zijn: het hele centrum afsluiten voor alle autoverkeer (uitgezonderd bevoorrading). Maar dan willen al die automobilisten voor het centrum parkeren in de buurt van het laatste stukje Van Wou. Daar wordt ook niemand blij van.

Ik weet nu al wat de oplossing wordt. De straat wordt al jaren gezien als een onveilige straat waar verkeer dwars door elkaar rijdt. We zijn er dus aan gewend. Lekker zo laten tot heel Amsterdam binnen de A10 autovrij is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten