zondag 28 augustus 2016

VERTRAGING

Gisteren liet ik mij en mijn scootmobiel door een taxi naar het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda brengen. Het komt mij momenteel niet zo goed uit de reden van mij bezoek te vermelden. Dat doe ik wellicht op een later tijdstip nog wel eens. Met mjn gezondheid had het bezoek in ieder geval niets te maken.

Uiteraard  ging ik ook per taxi terug. Toen de chauffeur mijn scootmobiel had ingeladen vertelde hij dat hij nog een ander persoon moest vervoeren, binnen Gouda overigens. Ik vond het best, zo werkt het systeem nu eenmaal. Maar achteraf verwonderde ik mij toch enigszins. 

Na een ritje van niet meer dan een minuut of tien stapte er een man van een jaar of zestig in. Hij vertelde spontaan dat hij naar de dialyse ging. Waar wordt een dialyse uitgevoerd? In een ziekenhuis. Dus na weer een minuut of tien arriveerden we bij het Groene Hart Ziekenhuis. In Amsterdam had ik ook al eens meegemaakt dat ik met een taxi eerst vanuit het OLVG-West naar ergens ver in Slotervaart werd gereden waar een andere passagier werd opgehaald. Om die naar haar plaats van bestemming te brengen reden we langs het OLVG-West.

Waarom, vroeg ik mij in beide gevallen af, word ik geheel onnodig meegesleept met de rit van een ander? In ben er intussen wel uit. De vervoerders willen voorkomen dat ik ga klagen dat ik te laat wordt opgehaald, als ze eerst die andere rit uitvoeren. Dat ik daardoor volkomen onnodig door buitenwijken met al hun verkeersdrempels wordt gevoerd - wat niet echt leuk is, als je versleten heup wat gevoelig is - moet ik dan maar op de koop toe nemen.

Ik vind het helemaal niet zo erg dat de taxi af en toe wat later komt dan afgesproken. (Ze zijn meestal ruim op tijd.) Het wachten wordt makkelijker als ik weet hoe lang het nog gaat duren. Al die chauffeurs beschikken over mijn mobiele telefoonnummer. Dat zit in het systeem. Ze bellen (meestal) een aantal minuten voor het afgesproken tijdstip dat ze er aan komen. Dan zorg ik ervoor dat ik tijdig op de stoep sta met scootmobiel of rollator. In de ruim twee jaar dat ik van dit aanvullend openbaar vervoer gebruik maak, is het slecht één keer voorgekomen, dat een chauffeur spontaan belde om te melden dat hij vertraagd was. Ik ga toch eens vragen waarom ze dat niet standaard doen, als de vertraging langer dan pakweg 15 minuten gaat  duren.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen