woensdag 24 augustus 2016

LEEFKADE

Het PAROOL schrijft over het leefstratenproject, waarmee stadsdeel West de openbare ruimte weer terug wil geven aan de bewoners. Nu zouden auto's teveel ruimte in beslag nemen. Een stukje van de Hugo de Grootkade (dat rode stukje op het kaartje hieronder) wordt gedurende wel een hele maand een 'leefkade'.


Ongezien ga ik er vanuit dat het merendeel van de bewoners van die 200 meter Hugo de Grootkade een auto heeft. Die auto's mogen een maand lang daar niet staan, want de parkeerplaatsen worden volgestort met zand. (Kunnen de kinderen lekker spelen.) Die auto's worden dus een maand lang geplaatst in de openbare ruimte van nabij wonende Amsterdammers. Zullen ze blij mee zijn!

De initiatiefnemers hopen vooral dat buurtbewoners elkaar beter leren kennen de komende maand.

We gaan steeds beter met elkaar om, maar er zijn toch nog buren die al veertig jaar op de kade wonen en hun buren nog steeds niet kennen. Het moet een écht buurtfeest waardoor we nog hechter worden. Er worden namelijk allerlei activiteiten gepland: er komt een boekenmarkt (Alders (een initiatiefnemer): "Boeken in kisten, dat moét wel op de Hugo de Grootkade!"), een jeu de boulestoernooi, barbeque-avonden en er zijn plannen voor een tijdelijke camping.

Het ligt natuurlijk aan mij, maar als ik over plannen hoor die tot doel hebben mij te hechten aan mensen uit mijn omgeving, met wie ik niet spontaan kennis maak, dan ga ik naar vluchtwegen zoeken.

Als iedereen die een overbodige auto heeft die nou eens aan de kant doet, komen we eerder dichter bij een leefbare buurt dan gedurende één maand de auto's voor de deur van een ander te stallen.


2 opmerkingen:

  1. Hallo Evert, even een groet van mij. en een voorstel voor een verbetering, want deze licht niet aan mij...

    BeantwoordenVerwijderen