maandag 15 augustus 2016

CONSERVATIEF

Terwijl ik vannacht naar het hockeyen (Nederland-Australië) zat te kijken, bedacht ik ineens: 'Er wordt toch ook gevoetbald in Rio?' Ik zie vrij veel van de Olympische Spelen, maar ik heb nog helemaal geen voetbal gezien. Let wel: ik heb het echt niet gemist.

Ik heb inmiddels diverse hockeywedstrijden, zowel bij de vrouwen als bij de mannen, gezien en ik heb opnieuw geconstateerd - ik heb dat hier al eens eerder geschreven - dat ik hockeyen eigenlijk veel leuker vind dan voetbal. Er zijn overeenkomsten: het veld is ongeveer even groot en beide sporten worden met elf man/vrouw gespeeld. Een hockeywedstrijd duurt wat korter, een half uur, maar is een stuk levendiger. Zelfs aalde krachtsverschillen tussen de twee ploegen groot zijn, gaat het spel veel meer 'op en neer'.

Wat het voetbal van het hockey zou moeten overnemen is de ruimee mogelijkheid om spelers vaker te wisselen. Ook de tijdstraffen (een speler die voor enige minuten van het veld gestuurd wordt) zouden het voetbal naar mijn idee aantrekkelijker kunnen noemen.. Het is me ook niet duidelijk waarom ze bij het voetballen er zo lang over doen om beelden van een bal die al of niet de doellijn passeert als maatgevend te introduceren. De 'videoscheidsechter' bij hethockey ia al geruime tijd een geaccepteerd en gewaardeerd verschijnsel. Ook bij tennis en volleybal spelen videobeelden zo'n soorrt rol.

We moeten het gewoon maar eens erkennen: voetbal mag dan populair zijn, het is gewoon een zeer conservatieve sport. En voor de nationalisten/chauvinisten onder ons: bij het hockeyen worden 'we' heel wat vaket europees, wereld-, of olympisch kampioen dan bij het voetballen.

2 opmerkingen:

  1. Waarom zou voetbal iets willen leren van andere sporten? Marketing (lees geld) kan het voetbal als geen ander. Ongeacht alle mogelijke verbeteringen heeft de nummer 43 van Engeland meer budget dan alle Nederlandse hockeyteams bij elkaar. De nummer 37 heeft hetzelfde budget als de Tour de France.

    Waarom zou je dingen aanpassen als het zo geweldig te vermarkten valt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Shell en Unilever schijnen ze ook zo te denken.

      Verwijderen