maandag 18 april 2016

ORION

Op de begraafplaats Zorgvlied liggen mijn ouders en twee jongere broers begraven. Een van die broers heb ik trouwens nooit gekend. Hij werd een jaar na mij, met enkele defecten, geboren en is maar drie maanden oud geworden. Als ik er kom, is dat omdat er weer iemand uit mijn familie- of vriendenkring begraven wordt. Ik zie namelijk niets in het bezoeken van graven. Boukje is gecremeerd. Dat had ik met haar doorgesproken. Als zij begraven wilde worden, had ik dat gedaan, maar ik zou nooit naar haar graf zijn gegaan.

Sinds kort, las ik in Het PAROOL, kun je op Zorgvlied ook gecremeerd worden. Dat gebeurt niet in een crematorium, maar in een crematorion: een crematieoven zonder het klassieke zaaltje. Er is alleen de verbrandingsoven. Nabestaanden kunnen de afscheidsbijeenkomst ­ergens anders houden, op een persoonlijke plek. De nabestaanden kunnen zelf de kist in de oven schuiven. Is dat niet geweldig? Je kunt bij wijze van spreken de overleden dierbare zelf verbranden. Maar dat is nog niet alles. Waarom noemen ze het een crematorion in plaats van een crematorium?

Wethouder Peter Bot (duurzaamheid) van Amstelveen geeft daarop het antwoord. Waarom een Amstelveense wethouder? Zorgvlied is een Amstelveense enclave in de gemeente Amsterdam. Bot legde uit waar het woord crematorion vandaan kwam. "Het is een samenvoeging van cremeren en het sterrenbeeld Orion. Want dat is wat hier gebeurt. Verbranding en daarna vereniging met de sterren."

De dichtsbijzijnde ster (Proxima Centauri) bevindt zich ruim 4 lichtjaren van de aarde. Dus die "vereniging met de sterren" kan even duren. Wat wordt er overigens met de sterren verenigd? Niet de as, want die blijft op aarde achter. Is Peter Bot misschien wat christelijk en bedoelt hij eigenlijk een 'vereniging (van de ziel of zo) met de hemel'? Of moeten we zo'n technisch ding toch een wat spiritueel aspect gevem?


1 opmerking:

  1. Ik ken wel een paar mensen die ik zelf zou willen verbranden. Bij voorkeur levend. Mag dat ook denk je? ;)

    BeantwoordenVerwijderen