maandag 25 januari 2016

GROTER

Een woordvoerder van de NS beweert tegenover Het PAROOL dat de Amsterdamse binnenstad steeds groter wordt. Dat mag je toch behoorlijk verrassend noemen. Ik kom niet vaak in de binnenstad, maar kom er wel vaak doorheen, op weg naar bestemmingen buiten de binnenstad. Van enige groei van de binnenstad heb ik daarbij nooit iets gemerkt.

Hoe ziet de binnenstad van Amsterdam eruit?



Aan de noordkant wordt de grens, dat lijkt me wel duidelijk, gevormd door het IJ. Voor de rest is de grens grotendeels de Singelgracht. De Singelgracht moet je niet verwarren met het Singel van de bekende Bloemenmarkt tussen de Munt en het Koningsplein. Aan de 'buitenkant' van de Singelgracht liggen o.a. het Rijksmuseum, de voorrmalige Heineken Brouwerij, die nu een 'Experience' is en het Tropenmuseum.

In het artikel wordt vooral aangegeven dat de OV-fiets van de NS steeds vaker gebruikt wordt, o.a. in Amsterdam en wat blijkt nu?  (B)ezoekers beperken zich niet meer tot het gebied binnen de grachtengordel, maar zoeken ook bestemmingen op die iets verder liggen. 'Ze gaan bijvoorbeeld naar De Hallen of naar de Albert Cuyp. Dan kun je met de tram gaan, maar op de fiets zijn dergelijke afstanden ook heel goed te doen.' De Albert Cuyp ligt op een steenworp afstand van de Singelgracht en 'de Hallen', een vroegere tramremise, niet veel verder van de Singelgracht vandaan. Waarom gebruikt iemand zo'n stompzinnige bewering ('De binnenstad wordt groter.') om aan te geven dat toeristen wat verder fietsen, naar boeiende plaatsen buiten de binnenstad?

Overigens heb ik al eerder beschreven dat Ansterdam meer plekken heeft die een bezoek meer dan waard zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten