zondag 27 december 2015

ZINGEVING

Toen ik nog wat jonger was dan nu, was 40 een gevreesde leeftijd. Dan begon het oud worden. Dat gold echt niet alleen voor vrouwen. Een vriend van mij, een paar maanden jonger dan ik, raakte bijna in een depressie rond zijn veertigste. Hi vond het een beetje vreemd dat het mij niets deed.

Uit een artikel in Het PAROOL begreep ik dat er ook zoiets bestaat als een dertigersdilemma of dertigersdip. Maar waar begin dat artikel mee? Vergeet het dertigersdilemma. Debatcentra hebben een nieuwe doelgroep gevonden: de twintiger. Thema-avonden over zingeving blijken enorm populair.

Het programma Het Twintigersdilemma: tussen dip en depressie is pas op 20 januari (in Felix Meritis), maar het was deze week al binnen een dag uitverkocht.


Ja, debatcentra willen ook graag blijven bestaan en er zijn ook voldoende deskundologen die graag hun economische voortbestaan willen handhaven. 'Zingeving' is een lekker eigentijds begrip. Zingeving moet het zijn! Wie ben ik, wat wil ik, wat is een goede relatie, waar gaan we naartoe? Dat soort werk. Ik ben ook twintig (en nog wat) geweest. Dat soort vragen zal ik toen ook wel eens gehad hebben. Sterker nog: als dertiger, veertiger, vijftiger en zestiger had ik ze ook wel eens. Zelfs nu willen ze zich nog wel eens voordoen. Maar ik peins er niet over een antwoord daarop te zoeken in Felix Meritis, De Rode Hoed, De Balie, of wat voor debatcentrum dan ook, onder leiding van wat voor goog dan ook.

Doelgropen worden bedacht door reclamemakers en andere personen die hun medemens geld uit de zak willen kloppen.  De social media hebben het wel erg gemakkelijk gemaakt de doelgroep te benaderen en de onderlinge sociale druk binnen die groep zorgt ervoor dat veel van de groepsleden daar ook nog intrappen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten