woensdag 4 november 2015

V OORUITZIEN

Het is een paar dagen geleden dat zelfsturende auto's ruim in het nieuws kwamen. Ik kan me goed voorstellen dat over een niet al te groot aantal jaren de zelfsturende auto een algemeen verschijnsel in het verkeer wordt. Maar wat lees ik nou weer in Het PAROOL? Gemeente nauwelijks voorbereid op snelle ontwikkeling zelfrijdende auto's.

"Regeren is vooruitzien", zeker, maar mogen we nu echt van het gemeentebestuur verwachten, misschien zelfs wel van regering en parlement, dat ze nu al een een kant-en-klaar plan hebben klaar liggen voor het tijdperk van de zelfrijdende auto?

Volgens veel deskundigen zal het gebruik van zelfrijdende auto's binnen vijftien jaar leiden tot een ander gebruik van de openbare ruimte. Volgens hen zal hierdoor het delen van auto's een vlucht nemen. Het is daardoor de vraag of bijvoorbeeld het doortrekken van de metro tot een ringlijn nog zin heeft.

René Seyger van adviesbureau Roland Berger ziet ook bussen uit het stadsbeeld verdwijnen. 'Die zijn niet meer nodig, mensen delen autootjes. Voor het fijnmazige netwerk is dat veel handiger dan zo'n grote bus. Zie die autootjes als belbus nieuwe stijl.' René voorziet kennelijk niet dat er tegen die tijd nog steeds mensen zijn die geen zelfrijdend autootje kunnen betalen en evenmin geld hebbem om zo'n ding te delen.

Uit Amerikaans onderzoek bleek recent dat met zelfrijdende auto's 84 procent van de huishoudens één auto meer dan voldoende vond. Er zijn mensen in Nederland die vinden dat huishoudens nu al voldoende hebben aan één auto. Op het platteland hebben (gezinnen van) raadsleden van GroenLinks mogelijk nog behoefte aan twee auto's (waarvan één elektrisch), maar in Amsterdam is dat absoluut niet nodig.

Mijn idee is dat meer ruimte voor auto's leidt tot meer auto's. Ik zie nu al voor me dat de publieke ruimte verstikt raakt door al die handige zelfrijdende auto's.

1 opmerking: