maandag 2 november 2015

KAARSJE

Vanavond om 18:46 uur gaat Anita Witzier kaarsjes ontsteken bij NPO 2, want het is Allerzielen. Dat is voor rooms-katholieken de gelegenheid om doden te herdenken. ‘Vroeger’ deden ook alleen de rooms-katholieken dat. Maar nu is het de tijd van de emo-tv en gaan we daar een mooi programma van maken. Bij de digitale gids van de NPO lees ik: KRO-NCRV houdt de herinnering levend aan overleden dierbaren. Het programma staat stil bij wat zij hebben betekend.

Ik heb ook een zeer dierbare verloren. Maar ik wacht echt niet een heel jaar tot het weer 2 november wordt om stil te staan bij wat zij voor mij heeft betekend en nog betekent. Ik heb echt Anita Witzier niet nodig om mijn herinnering leven te houden en zeker geen muziek van bekende Nederlandse artiesten (...) In de uitzending is onder ander meer aandacht voor het overlijden van volkszanger Albert West. Hij werd aangereden tijdens zijn wekelijkse fietstochtje en overleed op 4 juni 2015. Albert was vooral een familieman. Zijn vrouw en dochter brengen een ode aan hem. Ook wordt stilgestaan bij het verhaal van Marlies Bol Haagsma. Marlies heeft uitgezaaide kanker en niet lang meer te leven. Het leven van haar gezin staat het afgelopen jaar in het teken van afscheid nemen. Ze heeft haar eigen begrafenis al geregeld als in de zomer van dit jaar haar zoon Pim overlijdt bij het motorracen. Verder een eerbetoon aan de twee poolreizigers die eind maart van dit jaar naar de Noordpool vertrokken en niet meer terugkeerden: Marc Cornelissen en Philip de Roo. Avonturiers, vrienden, maar vooral ook mannen met een missie: ze willen de wereld verbeteren, de aarde beschermen. Op hun laatste reis deden ze onderzoek naar de gevolgen van klimaatverandering op de dikte van het ijs. Deze missie kostte hen uiteindelijk het leven. Hij was twee weken een held: Ben Oude Nijhuis. We steken een kaarsje op voor de man die op 82-jarige leeftijd in het programma Pauw de strijd aanging met staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. Zijn optreden maakt veel indruk. Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, besluit een verpleeghuis te gaan bouwen dat als eerbetoon het Ben Oude Nijhuis gaat heten. Op de website kunnen mensen de naam van hun dierbare achterlaten en wordt de mogelijkheid geboden dat deze tijdens de uitzending in beeld wordt vertoond.

Als de nabestaanden van die mensen een kaarsje voor hun willen opsteken, vind ik dat prima, maar wat heb ik daar mee te maken? Ik heb geen enkele band met ze. Ik ben er op voorhand niet van overtuigd dat muziek van bekende Nederlandse artiesten mij enige troost biedt.Sterker nog: als KRO-NCRV er niet over begonnen zouden zijn, zou het best kunnen dat ik vandaag niet aan Boukje had gedacht. Zulke dagen komen ook wel eens voor. Vandaag komt mijn schoonmaakster en ga ik naar de fysiotherapeut. Daar steek ik geen kaarsje bij aan. Als Anita bezig is, kijk ik waarschijnlijk naar Studio Sport en DWDDrrrrr.

1 opmerking:

  1. Ik weet, als jou zus, dat jij niets hebt met emo-tv. Anderen hebben dat wel, worden er door ontroerd en pinken een traantje weg. Ieder zijn keuze, dus ook aan jou. NPO 2 danmaar?

    BeantwoordenVerwijderen