woensdag 30 september 2015

TOEVAL

In Het PAROOL van 28/9 las ik een qua inhoud merkwaardig bericht. Je kunt in het artikel doorklikken naar de gelijktijdige weergave van afleveringen van DWDDrrrrr en Zondag met Lubach, die met een tussenpoos van 14 dagen werden uitgezonden. In beide programma's was voormalig Rusland-correspondent Olaf Koens te gast, van wiens hand zojuist een boek verschenen was.

YouTube-gebruiker en NOS-coryfee Matijn Nijhuis monteerde de interviews naast elkaar en wat blijkt? Alles is van begin tot eind hetzelfde. De introductie, de vragen, de antwoorden en zelfs de lachmomenten zijn identiek.

De redactie van Zondag met Lubach heeft in een persverklaring gereageerd op de commotie. Volgens de presentator berust de dubbeling op toeval. 'De redactie van het VPRO-programma Zondag met Lubach betreurt dat een interview met correspondent Olaf Koens identiek blijkt te zijn aan een gesprek dat Koens eerder voerde in De Wereld Draait Door. (Onderstreping toegevoegd.)

Lubach zegt zelf: De gelijkenis is verbijsterend. Als je een gast interviewt die al in meerdere talkshows te gast was, is het logisch dat er enige overlap zit in de gesprekken. Maar dat het zo dichtbij elkaar ligt, daar schrik ik echt van. (Onderstreping toegevoegd.)

"Toeval"? Maak dat de kat wijs. "Enige overlap" wil ik nog geloven, maar als vragen en antwoorden inhoudelijk identiek zijn is dat geen toeval meer. Wat er dan wel aan de hand is/was? Ik heb geen idee en ben ook niet zo goed in samenzweringstheorieën. Misschin kan die Matijn Nijhuis nog wat verder onderzoek doen.

Ook interessant: Eerder werd gesuggereerd dat Lubach met het gekopieerde interview een statement wil maken tegen de talloze promotie-onderwerpen in talkshows. (Onderstreping toegevoegd.)

Wat hier 'promotie-onderwerpen" wordt genoemd, is wat mij betreft domweg reclame. Er gaat geen uitzending van DWDDrrrrr voorbij waarin geen popgroep geïntroduceerd wordt, waarna Matthijs steevast zegt: "De cd ligt vandaag (morgen/volgende week) in de winkel." Hetzelfde gebeurt met nieuwe boeken of theaterproducties. Toen ik nog jong was werden radio-dj's wel eens beschuldigd van 'pluggen': het (tegen vergoeding van de platenmaatschappijen) veelvuldig draaien van bepaalde nieuwe nummmers, om ze hoog in hitlijsten te krijgen. Is Matthijs een plugger?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen