zondag 1 maart 2015

GEHEUGEN


"Inmiddels woonde het gezin op twee kamers in de Jekerstraat, bij een hospita." Ik heb meer dan 30 jaar in de Jekerstraat (in de Rivierenbuurt in Amsterdam-Zuid) gewoond, maar deze zin, die te vinden is op de website van het stadsarchief van Amsterdam, heeft niets te maken met mij of het gezin waarin ik ben opgegroeid. Deze zin gaat over de familie Verbrugge.

De naam Verbrugge zal je waarschijnlijk niets zeggen. Mij eerlijk gezegd ook niet. Hoe kom ik daar dan op? Gisteravond wilde ik naar de samenvattingen van de wedstrijden in de eredivisie kijken, maar ik kwam al wat vroeger op NPO 1 terecht. Zodoende zag ik het staartje van het optreden van Willeke Alberti ter gelegenheid van haar zeventigste verjaardag. Ik volg Willeke niet echt, maar ze is nu eenmaal een BN'er, dus verschijnt ze wel eens in de media. En elke keer als dat gebeurt schiet mij door het hoofd: 'Daar heb je het buurmeisje uit mijn jeugd weer.' En net als die andere keren dacht ik gisteren weer: 'Is dat nou zo of beeld ik mij dat om een of andere reden in?'

Met Google kom je een hoop te weten, dus ik googelde met "Willeke Alberti Jekerstraat". Zo kwan ik op de website van het stadsarchief terecht en bij de zin waarmee dit blog begint. Willeke heet dus voluit Willy Albertina Verbrugge. Weet je dat ook weer en ik weet tenminste zeker dat mijn geheugen nog redelijk werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten