vrijdag 6 februari 2015

TOEGANKELIJKHEID

Zie hieronder de afmetingen van een willekeurige elektrische rolstoel:

De lengte van mijn scootmobiel is 120 cm (= 2 cm korter dan die rolstoel) de breedte is 63 cm (=13 cm smaller). Waarom maak ik die vergelijking?

Het Rijksmuseum maakt groots reclame voor de komende, kennelijk unieke, tentoonstelling van het late werk van Rembrandt. Ik was niet van zins die tentoonstelling te bezoeken, maar wilde wel weer eens het vernieuwde Rijksmuseum bekijken. Vanwege mijn COPD loop ik al na 20-30 meter naar adem te happen. Ik dacht met mijn scootmobiel het hele museum door te kunnen crossen, maar besloot voor alle zekerheid eerst even telefonisch te informeren of dat wel kon. Niet dus! De website van het museum meldt: "Vanwege drukte en veiligheid zijn scootmobiels niet toegestaan." Op drukke tijden in de supermarkt kan ik daar wel met mijn scootmobiel naar binnen.

Met een elektrische rolstoel kun je het museum wel in. Vanwaar dat verschil? Ik heb eens geïnformeerd bij Boymans van Beuningen (Rotterdam) en Van Abbe (Eindhoven). Die zijn beide met een scootmobiel te bezoeken. Op de website van het Stedelijk Museum (Amsterdam) lees ik: "Het museum beschikt over liften en invalidentoiletten die geschikt zijn voor rolstoelen en scootmobielen."

Bovenstaande tekst heb ik gisteren voorgelegd aan het Rijksmuseum. Ik ontving de volgende reactie:

Geachte heer Van Wijk,

Dank voor uw uitnodiging om commentaar te leveren op uw blog. Wij geven via onderstaande tekst een toelichting op het beleid van het Rijksmuseum inzake rolstoelen en scootmobielen.

Met vriendelijke groet,

Pia van de Wiel

Directiesecretaris

“Het Rijksmuseum laat inderdaad geen scootmobielen toe in het museum in verband met de veiligheid van de tentoongestelde voorwerpen en het veelal grote aantal bezoekers. Het Rijksmuseum wil het gebruikers van een scootmobiel graag mogelijk maken om een bezoek aan het museum te brengen en stelt daarom een rolstoel ter beschikking. Een begeleider krijgt gratis toegang. Het verschil met een (elektrische) rolstoel is dat dit een hulpmiddel is waarvan men geheel afhankelijk is. Gebruikers van een scootmobiel zijn in meer of mindere mate nog zelf mobiel en voor verplaatsing niet geheel afhankelijk van de scootmobiel.”

Trek je eigen conclusie.

Wil je een keer gratis het Rijksmuseum bezoeken? Bied je aan mij in een rolstoel rond te duwen en bespaar € 17,50.

3 opmerkingen:

  1. Ik snap ze wel. No offence, maar de meeste mensen rijden als een idioot in die dingen, Ik ben reeds 2x aangereden door iemand in een scootmobiel. Eén keer op de stoep. En de tweede keer kwam iemand in AH knalhard achteruit. En dan tel ik de talloze keren nog niet mee dat ik net op tijd aan de kant kon springen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben, net als Kliefje, ook al een paar keer aangereden door een scootmobielist! Ik weet niet hoe capabel jij bent in het besturen van je scootmobiel maar ik ga de laatste maanden met een boog om de scootmobielen heen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zodra er voetgangers in de buurt zijn rijd ik niet sneller dan een gemiddelde wandelaar loopt.

      Verwijderen