maandag 12 januari 2015

Ophangen

We telefoneren wat af met ons allen, vooral sinds het mobieltje zijn intrede deeed. Niet zelden wordt het beëindigen van een telefongesprek vooraf gegaan door de woorden "Ik moet ophangen." Hoezo ophangen? Waaraan hang je dat ding dan op? Zelfs een 'vaste' telefoon wordt niet meer opgehangen. Je plaatst hem op een houder, waardoor de batterij wordt opgeladen. Of je drukt op een knopje en legt hem op tafel of een bureau. Waarom gebruiken we nog steeds de term 'ophangen'?

Gisteren hoorde ik in een tv-commercial weer eens de uitdruking dat er een kwartje was gevallen. Er is al een generatie aan het opgroeien die nog nooit een kwartje heeft gezien, omdat het sinds de invoering van de euro niet meer bestaat.

Op pc's zie je altijd nog een icoontje van een zogenaamde floppy disk, daar klik je op als je een bestand wilt opslaan. Er zijn al ik weet niet niet hoeveel computergebruikers die nooit een floppy disk gezien, laat staan gebruikt, hebben. Behalve de harde schijf gebruik je voor de opslag een cd of een usb-stick.

Ik heb zitten nadenken of ik nog meer worden kon bedenken die we nog gebruiken terwijl het bijbehorende ding niet meer bestaat, resp. niet meer gebruikt wordt. Ik kwam er niet op. Jij?

3 opmerkingen:

  1. Sorry, verkeerde nummer gedraaid.
    Zet jij even een muziekje op?
    Met een boekje in een hoekje. (Heb ik allang niet meer! Ja, wel die hoekjes...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke vraag Evert. Ik ga d'r vast een paar ontdekken de komende dagen. Alvast eentje: "Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten".

    BeantwoordenVerwijderen