maandag 22 december 2014

Feest

Ja, jullie weten het al, maar ik zeg het toch maar weer eens: al dat gedoe rond de Kerst doet me niets. Ik kan me toch wel voorstellen dat er mensen zijn die van die dagen wel iets leuks willen maken. Een aangename maaltijd kan daartoe bijdragen, maar er zijn mensen die buiten die 'feestdagen' al nauwelijks aan verantwoorde maaltijden toekomen. Die zijn afhankelijk van de Voedselbank.

Afgelopen zaterdag vroeg bij AH de Voedselbank de klanten die al van plan waren karren vol te laden, wat extra dingen aan te schaffen t.b.v. van de Voedselbank, oftewel voor die mensen die op gewone dagen al moeite genoeg hebben  om iets voedzaams aan te schaffen. Ik heb nog geen kerstinkopen gedaan (dat doe ik pas op 24 december en dan ga ik ook niet duur doen), dus ik heb inderdaad maar wat dingen aangeschaft die ik aan de Voedselbank heb doorgegeven.

Enkele meters na de Voedselbank werd ik staande gehouden door een dame die mij ook om een bijdrage in natura vroeg. Ditmaal t.b.v. zwerfkatten. Ik houd van katten. Bram (in de wandeling 'Dumpie' genoemd) en Saar ('kleine poes') hebben resp. 18 en 16 jaar meegelopen. Het is mij nooit opgevallen dat die katten uitkeken naar de Kerst. Ik heb ook nooit gemerkt dat ze die dagen als feestelijk hebben ervaren. Ze kregen ook altijd hezelfde voer als op de andere dagen van het jaar.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich het lot van zwerfkatten aantrekken. Maar ik vind het wat overdreven in dit verband een beroep op het 'Kerstgevoel' te doen. Ik vind het zelfs dom dit te combineren met een actie van de Voedselbank. De meeste mensen immers zullen denken dat ze met een gift aan de Voedselbank al liefdadig genoeg zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten