woensdag 13 augustus 2014

Stroomuitval

Sinds ik in de flat in Amsterdam-Noord woon kook ik op inductie. Dat bevalt me uitstekend. Er is één nadeel: als de stroom uitvalt, kun je niet koken. Dat gebeurde afgelopen zondag tegen zes uur. Ik had net de oven aangezet om voor te verwarmen, toen alle stroom in de keuken uitviel. Maar niet alleen in de keuken, ook in de rest van de flat. Nu leek het me sterk dat alle stoppen tegelijk waren doorgeslagen. Al gauw bleek dat ook de buren zonder stroom zaten. Maar terwijl ik nog met hen aan het praten was, (het was inmiddels kwart over zes) kwam de stroom weer terug. Toen ik naar Studio Sport ging kijken was de ovenschotel klaar.

Gisterochtend rond een uur of elf belde de buurman aan. Of ik ook zonder stroom zat. Niet dus. Ik had nog steeds stroom toen ik tegen één uur naar de fysiotherapeut vertrok. Toen ik tegen twee uur weer thuis kwam hadden de noeste werkers van Liander (dat over de kabeltjes gaat) voor de ingang inmiddels een fors gat gegraven. Desgevraagd zeiden zij dat er een kabeltje was doorgebrand. In mijn flat constateerde ik dat ook ik weer zonder stroom zat. Om half zeven ging ik vragen of het zin had te wachten op stroom of dat ik beter meteen maar een boterhammetje kon gaan eten. De Lianderianen adviseerden het laatste.

Geen stroom betekent ook: geen tv, geen radio, geen muziek, geen internet en na enige tijd ook geen boek lezen. Koffie of thee maken zat er ook niet in. Ik vond dat ik wel een extra glaasje wijn verdiend had.

Bij slapen heb je geen licht nodig, dus ik ben maar vroeg naar bed gegaan. Ik werd wakker doordat er op de voordeur van mijn flat werd geklopt. Het halletje waarop ook de lift uitkomt stond vol mensen. Een medewerker van Liander baande zich er een weg doorheen om mij een behoorlijk bedrag in cash geld te geven. Dat kreeg ik terug van het voorschot dat ik ze betaald had. Maar ik had helemaal niemand iets betaald! Toen werd ik echt wakker. Ik ging naar het toilet waar ik op twee manieren verlichting ervoer. Het liep tegen elf uur. Hoe lang er al weer stroom was, geen idee. Die is er nog steeds. Ik kon een mok thee maken en zo mijn dag op de gebruikelijke wijze beginnen.

1 opmerking:

  1. Een leuk stukje Evert. Ja, in Nederland haalt zo'n akkefietje waarschijnlijk de krant. Stel je voor - geen stroom. Ik kan er over meepraten hier in Mozambique. Laten we zeggen dat we gemiddeld 3x per week een tijdje geen stroom hebben. En dat valt dan nog mee want een paar jaar geleden was ik voor mijn werk in Nazareth (Ethiopië). In het plaatselijke hotel was er afwisselt 24 uur geen stroom en dan weer 24 uur geen water. Groeten en ik reageer niet vaak maar ik vind je stukjes nog steeds fijn om te lezen. Sterkte met de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen