vrijdag 15 augustus 2014

Horror

Dit zag ik gisteren in een film. Hoewel dat niet de bedoeling van de makers was, werd het hierdoor een horrorfilm. Wat maakt dit tot horrot? De wijze waarop die vrouw met het boek omgaat. Hetzelfde beeld zie ik ook wel eens in een trein of tram. Ik heb wel eens gehoord van mensen die een boek mee op reis nemen en elke bladzijde die ze gelezen hebben eruit scheuren en weggooien. Hoeven ze minder mee te sjouwen en niet te onthouden op welke bladzijde ze gebleven zijn. Ik nam in mijn rugzak ook altijd maar één boek mee. Die boeken staan nog altijd onbeschadigd, niet met een geknakte rug, in mijn boekenkast. Ik vouw ook niet de punt van de bladzijde waar ik gebleven ben. Daar heb je bladwijzers voor.

Ik zit ook altijd  met afschuw te kijken als iemand in een boek zit te schrijven of met een markeerstift aan de slag gaat. Ik krijg niet graag een boek cadeau, waarin de gulle gever iets geschreven heeft als "Bedankt voor de hulp bij de verhuizing" of zoiets.

Ik behandel boeken als mensen, met respect.

1 opmerking: