zondag 4 mei 2014

Herdenken

Dankzij mijn orthodox-gereformeerde opvoeding kan ik vaak veel begrip opbrengen voor het gedachtegoed van mijn zeer christelijke medemensen. Maar ze moeten het natuurlijk niet te dol maken. Het herdenken, zoals we dat vandaag weer gaan doen, van de vele oorlogsslachtoffers sinds 1940 is niet bepaald een frivole gebeurtenis. Toch hebben de fundi's het in enkele gemeenten voor elkaar weten te krijgen dat de dodenherdenking daar niet vandaag, de dag des Heeren, maar reeds gisteren zou plaatsvinden. Ik geloof niet dat God bestaat, maar ik kan me niet voorstellen dat de God waarin die fundi's geloven er overwegende bezwaren tegen zou hebben dat op Zijn dag Zijn gelovigen twee minuten aandacht zouden schenken aan de vele miljoenen die onder vaak vreselijke omstandigheden hun leven hebben verloren. Hij zou het misschien wel een goed idee hebben gevonden als ze die herdenking zouden laten samenvallen met een kerkdienst te Zijner ere. God is er vast ook tegen dat we, ondanks de vele slechte ervaringen, nog steeds oorlogen met elkaar voeren. De slachtoffers daarvan mogen we van Hem best op iedere dag van de week herdenken. God is geen fundamentalist.
x

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens broertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pas sinds 1968 passen we ons niet meer aan. Waarom zouden er niet een paar dorpen een jaar of vijftig achter mogen lopen?

    BeantwoordenVerwijderen