donderdag 3 april 2014

Pluggen

Met 'diskjockey' of 'dj' wordt tegenwoordig iemand aangeduid die ten behoeve van een veelkoppig publiek zelfgemaakte elektronische muziek ten gehore brengt. Enkele decennia terug was een diskjockey iemand die voor de radio plaatjes draaide, al of niet voorzien van commentaar. Op een gegeven moment ontstond het fenomeen 'hitlijst', waarin de meest gekochte platen vermeld werden. Uiteraard leidde een hoge plaats op zo'n hitlijst ook tot stimulatie van de verkoop van een plaatje. Destijds deden vaak geruchten de ronde volgens welke sommige diskjockeys 'onder de tafel' geld ontvingen van platenmaatschappijen om bepaalde platen vaak te draaien om zo de verkoop daarvan extra te stimuleren. Dat extra draaien werd 'pluggen' genoemd.

Hoe dat tegenwoordig op de radio gaat weet ik niet, want ik luister nooit naar Radio 3, Sky Radio en soortgelijke zenders. Ik kijk wel vrijwel dagelijks naar DWDDRrrrrrr. Niet omdat ik dat zo'n geweldig programma vind, integendeel, maar om die tijd zit ik te eten en veel betere programma's heeft de tv rond die tijd niet te bieden. Er gaat vrijwel geen uitzending van DWDDrrrrr voorbij of er treedt een of ander popgroepje in op. Dat mag dan in ongeveer anderhalve minuut een deel van een van zijn nummers ten gehore brengen. Vervolgens laat Matthijs van Nieuwkerk de (nieuwste) cd of plaat van dat groepje zien met de mededeling "Deze plaat ligt nu (of: Over een paar dagen) in de winkel. Wanneer elders in het programma een artiest of schrijver te gast is, laat Matthijs niet na te vermelden waar en wanneer het eerstvolgende optreden van die artiest plaatsvindt, resp. wanneer het nieuwste boek van die schrijver in de boekhandel ligt.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vermelding van het product van een artiest/schrijver in de DWDDrrrrr een sterk verkoopbevorderend effect op dat product heeft. Het is dus bepaald lucratief in dat programma op te treden.

Matthijs behoort tot de hoogst gesalarieerde (ver boven de Balkenendenorm) personen in dit land. Hij kan wel rondkomen zonder nog wat bij te verdienen. Ik ga hier niet beweren dat Matthijs vrijwel dagelijks aan het pluggen is, want ik beschik daarvoor over geen schijn van bewijs. Maar er gaat geen dag voorbij, waarin tijdens het kijken naar DWDDrrrrr het woord 'pluggen' niet in mij naar boven borrelt.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten