zaterdag 25 januari 2014

Snel

Ik rijd nu al zo'n anderhalf jaar op een elektrische fiets en dat bevalt me nog steeds uitstekend. Voor het eerst in mijn leven bezit ik een vervoermiddel met mechanische aandrijving, met dien verstande dat ik niet vooruit kom, als ik zelf niets doe. Een snelheidsduivel zal ik er niet mee worden: zodra ik een snelheid bereikt heb van 25 km/u, staakt het motortje zijn werkzaamheden.

Inmiddels blijkt dat er een elektrische fiets is, waarmee je een snelheid van 45 km/u kunt bereiken. De introductie van de 'gewone' elektrische fiets heeft er al toe geleid dat meer oudjes brokken maakten bij het fietsen. Ik neem dan ook aan dat maar weinig oudjes zo'n snelle elektrische fiets zullen aanschaffen. Ik vrees dat over enige tijd de fietspaden onveilig gemaakt worden door jongeren die zo'n snelle elektrische fiets wel 'cool' vinden. Ze zien immers de bui al hangen dat ze met hun opgevoerde snorfiets van het fietspad verbannen worden en verplicht worden een helm te dragen. In de Volkskrant lees ik: Officieel valt de speed pedelec, zoals deze snelle elektronische fietsen genoemd worden, onder de categorie snorfiets en mag hij maximaal 25 kilometer per uur. Dat betekent dat je hem moet laten registreren bij de RDW, WA-verzekerd moet zijn en een blauw kentekenplaatje achter op de fiets moet schroeven. (...) 'Een speed pedelec hoort niet op het fietspad thuis, levensgevaarlijk', schrijft iemand op de website van Vogelvrije Fietser, het tijdschrift van de Fietsersbond. Een ander is het daarmee oneens: 'Wat een behoudende en puriteinse reacties allemaal.'

Ik reken me in dit geval tot de 'puriteinen'. Ik heb niets met 'snelheid op zich'. Als ik ergens op een bepaald tijdstip moet zijn, bepaal ik mijn vertrektijd zodanig dat ik daar zonder haasten kan komen, waarbij ik rekening houd met mogelijke vertragingen, of ik nu fiets of het openbaar vervoer gebruik. Ik ben dus altijd en overal op tijd, of eigenlijk (veel) te vroeg.

Ik ben bang dat de overheid, die ook graag duidelijkheid wil, regeltjes gaat bedenken voor elektrische fietsen. Dan moet ik t.z.t. naar het gemeentehuis, of de RWD om mijn fiets te laten registreren en een kentekenplaatje te ontvangen. Daar zal ik dan voor moeten betalen en dat alleen omdat anderen zo nodig 'oerend hard' willen fietsen.
x

2 opmerkingen:

  1. Tja, zo lossen ze dat in dit land op. Nieuwe regeltjes en de kosten verhalen. Net als bij de zorgverschuiving van de rijksoverheid naar de gemeentelijke. Daar zijn kosten mee gemoeid en dus gaan de gemeentelijke heffingen omhoog. Zo is het met de blijdschap rond onze eerste salarisspecificatie gauw gedaan (die bij mij overigens -6 was).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als jij zo'n snelle fiets zou kopen, kom ik 'm hoogstpersoonlijk uit je schuurtje halen. Je bent zelfs alleen al lopende, een gevaar! ;)

    BeantwoordenVerwijderen