vrijdag 10 januari 2014

Kritiek

Het PGGM heeft zijn beleggingen in Israëlische banken teruggetrokken, omdat die banken Israëlische nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever financieren. Ik geloof dat het de Israëlische ambassadeur in Nederland was, die de actie van het PGGM een voorbeeld noemde van de toenemende kritiek op Israël. Daarin klinkt, naar mijn idee, door dat het eigenlijk niet hoort: kritiek hebben op Israël.

Ik kan me nog zeer goed de 'Zesdaagse Oorlog' uit 1967 herinneren, toen we hier in Nederland als één man 'achter Israël' stonden. Gevolg van die oorlog was dat Israël delen van Egypte (de Gazastrook), Syrië (de Golanhoogte) en Jordanië (de Westelijke Jordaanoever) bezette. Nog niet zo lang geleden heeft Israël zich teruggetrokken uit de Gazastrook. De Westelijke Jordaanoever wordt allang niet meer gezien als bezet Jordaans gebied, maar (samen met de Gazastrook) als Palestijns gebied. De Golanhoogte wordt af en toe terloops genoemd als het over Syrië gaat.

Egypte en Jordanië hebben inmiddels (anders dan andere islamitische landen) de staat Israël erkend en onderhouden daarmee diplomatieke betrekkingen. Je zou mogen verwachten dat Israël zich houdt aan de Geneefse verdragen over het oorlogsrecht. Die verdragen verbieden het vestigen van de eigen bevolking in bezette gebieden. Israël mag een joodse staat zijn, het verwerpen van de Israëlische politiek ten opzichte van de bezette gebieden, maakt mij nog niet tot een antisemiet.x


Geen opmerkingen:

Een reactie posten