maandag 12 augustus 2013

Keurmerk

Ik hoef hier niet meer te vertellen dat ik gek ben op Amsterdam, maar ik blijf wel realistisch. Ik ga niet beweren dat alles wat uit Amsterdam komt per definitie beter is dan alles wat elders vandaan komt. De Amsterdamse VVD denkt daar anders over, las ik in Het PAROOL: Een stempel voorop Het Parool, op een pijpje bier van brouwer 't IJ, een pot augurken van Kesbeke of de nieuwste game van Guerrilla; de VVD wil dat de gemeente een keurmerk voor Amsterdamse waar in het leven roept.

Ik heb eerlijk gezegd nooit geweten dat er een Amsterdamse firma Kesbeke is die augurken levert, laat staan dat ik enig idee heb over de kwaliteit van die augurken en wat de specifiek Amsterdamse kenmerken daarvan zijn. Ik eet sowieso zelden augurken. Ik heb ze wel eens nodig in een recept en dan koop ik een potje dat in het schap bij AH het meest voor de hand staat. Daar mag wat mij betreft "Made in Taiwan" op staan. Vorig jaar fietste ik, na een bezoek aan IJburg, toevallig langs Brouwerij 't IJ. Ik heb daar een biertje gedronken, maar was niet bepaald onder de indruk. (Dat ben ik ook nooit van Belgische biertjes.) Heineken en Amstel werden vroeger ook in Amsterdam gebrouwen. Zijn ze daarom zo bekend geworden? Als je van oude kaas houdt is 'Old Amsterdam' best wel te pruimen, maar is die nou zo veel beter/lekkerder dan 'Oude Beemster'? Ik heb nooit geweten wat er nou typisch Amsterdams is aan 'Amsterdamse uien'.

De VVD dient komende week een raadsvoorstel in waarin het college van b. en w. wordt gevraagd de haalbaarheid van zo'n keurmerk te onderzoeken en te bekijken wat daarvoor de normen zouden moeten zijn. De VVD is die partij die zo graag bezuinigt en vindt dat er teveel ambtenaren zijn. Nu moeten dus ambtenaren aan de slag om de haalbaarheid van een keurmerk te onderzoeken. Waarschijnlijk wordt er dan een duur adviesbureau ingehuurd die de normen voor zo'n keurmerk moet ontwikkelen. Dat gaat een dure studiereis maken naar Frankrijk en Italië, want "In Frankrijk en Italië is het gebruikelijk kwaliteitsproducten van een beschermde oorsprongsbenaming te voorzien," zegt Ruigrok (van de VVD). "Denk aan Parmezaanse kaas en Parijse haute couture. De VVD wil dat er naast Amsterdam beach, castle en flower strip ook aandacht wordt besteed aan Made in Amsterdam." Waar moet ik in godsnaam "Amsterdam beach, castle en flower strip" vinden?
x

5 opmerkingen:

  1. Amsterdamse uien vind ik die toch wel anders dan de gemiddelde ui in zuur. Ik ben geboren in de Nieuwe Spiegelstraat ruim 60 jaar geleden toen er nog heel veel gewone winkels in die straat zaten. We woonden ook op de Vrijheidslaan en daar kwam op zondag een zuurkar.
    De laatste amsterdamse dingen in het engels kan ik ook niets mee, raar hoor. Of is het alles voor de toeristen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb lang dichtbij de Vrijheidslaan gewoond, in de Jekerstraat, maar een zuurkar heb ik daar nooit gezien. Wel kwam er vaak een kar met berliner bollen.

      Verwijderen
    2. Op de hoek Rijnstraat Vrijheidslaan eind van de middag. Ik heb het nu over je jaren rond 1970. Als het merk De Zeeuw is het nu in potten te koop, toen in grote blikken en vaten.

      Verwijderen
  2. .....berliner bollen...... Made in Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoezo onderzoeken, zet het er lekker op en kijk gewoon of het meer verkoopt. Lijkt me sterk dat het minder gaat verkopen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen