zaterdag 17 augustus 2013

Bijzaak

"De belangrijkste bijzaak in het leven", dat vinden veel voetballiefhebbers van voetballen. Vroeger sloeg ik ook nauwelijks een voetbalwedstrijd over die op tv was te zien, maar op een gegeven moment had ik een soort verzadigingspunt bereikt. Ik ging toen ook allerlei randverschijnselen van het voetbal wat kritischer bekijken. Neem nou Fodé Fofana die nu nog bij een Nederlandse club speelt, maar binnenkort bij FC Barcelona. Welke Nederlandse club mag dat dan wel zijn? Als Barcelona een speler geschikt vindt dan moet hij nu toch wel bij een eredivisieclub spelen, maar ik maak me sterk dat je, al sla je geen aflevering van Studio Sport over, nog nooit van Fodé Fofana hebt gehoord. Dat kan ik me goed voorstellen, want hij speelt bij GVAV Rapiditas in Groningen. Ik ben er niet helemaal zeker van, maar dat lijkt me een amateurclub. Fodé Fofana is niet alleen amateur, hij is ook pas elf jaar oud.

Zo gek zijn ze tegenwoordig dus bij het voetbal: scouts lopen rond bij de wedstrijden van de junioren om jonge talentjes zo snel mogelijk aan de eigen club te binden. De Volkskrant schrijft: De 11-jarige voetballer kon ook naar Ajax. En bij Engelse en Franse voetbalclubs wilden ze hem ook graag hebben, maar hij kiest dus voor FC Barcelona. Kun jij j een elfjarig jongetje voorstellen dat druk bezig is zich een gefundeerd oordeel te vormen over de vraag bij welke club hij als profvoetballer gaat werken? Fodé gaat voorlopig bij een gastgezin wonen. Later gaan zijn ouders ook van Groningen naar Spanje. Zouden de ouders een baan kunnen vinden in Barcelona? Volgens mij is dat tegenwoordig niet zo makkelijk in Spanje. Ik vrees dat ze gaan leven van de inkomsten van de kleine Fodé. Voor hun is voetballen geen bijzaak meer. Ik vermoed ook dat niet Fodé, maar zij voor Barcelona hebben gekozen


1 opmerking:

  1. Als die ouders slim waren hadden ze het natuurlijk niet gedaan, maar dat is mijn mening. Ik zou vanuit Groningen helemaal naar Amsterdom rijden al een hele opgave vinden elke keer als hij moest trainen/spelen. Er wordt voor ouders ook vaak een baan geregeld via de voetbalclub in den buitenlande. Maar onthoudt die naam, want waarschijnlijk hoor je nooit meer iets van hem.

    Love AS Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen