donderdag 25 juli 2013

Warm

Wat een spanning gisteren! Wordt het nou een hittegolf of niet? Drie dagen met 30 graden hadden we al gehad. Vandaag schijnt het zeker 25 graden te gaan worden. Maar zou het gisteren wel 25 graden worden? En dan niet in Achterste Heikant of Beersterhoogen maar in De Bilt, want anders geldt het niet.

Eerst zijn we er maanden lang mee bezig dat het veel te koud is. En nu roepen we elkaar voortdurend toe dat we niet te lang in de zon moeten zitten, dat we voldoende moeten drinken en ons vooral niet te veel moeten inspannen. Ik heb in de loop van 74 jaar al diverse hittegolven meegemaakt, zonder dat er code geel of oranje of wat voor kleur dan ook, werd uitgeroepen. Gingen er toen niet meer mensen, vooral oudjes, dood of wisten we dat gewoon nog niet? We lagen hele dagen in het (open lucht) zwembad. We dronken gewoon wat, limonade of water, als we dorst hadden. Daar hoefde niemand ons voor te waarschuwen.

Zeuren over het weer behoort, net als bij de Britten, tot onze nationale volksaard, maar wanneer zijn we er eigenlijk min of meer wetenschappelijk over gaan zeuren? Over kou, geloof ik, toen we de eerste Elfstedentocht na 1964 achter de rug hadden. Die was rechtstreeks op tv uitgezonden en sindsdien hebben we min of meer jaarlijks recht op die schaatstocht. Het mag niet meer koud worden zonder Elfstedentocht, want dan is kou vervelend.

Van hitte werden we ons dacht ik pas goed bewust toen er bij een Vierdaagse twee doden vielen, waarop die Vierdaagse werd afgelast. Als ik me goed herinner hadden de twee mensen die toen overleden, gezien hun algemene conditie, sowieso beter niet, nog helemaal los van de weersomstandigheden, aan de Vierdaagse kunnen deelnemen.

Eerlijk gezegd interesseert het me geen bal of de weerman/vrouw van dienst vanavond in het NOS-journaal verklaart dat we een echte hittegolf hebben meegemaakt. Ik heb geen medelijden met mensen van wie in een onweersstorm de tent onder water loopt of uit de grond gerukt wordt. Hadden ze die tent maar op de juiste plaats en goed moeten opzetten.  Kamperen moet je leren. En ze hoeven mij niet te vertellen dat ik kalm aan moet doen als het warm is.

2 opmerkingen:

  1. ...volgens mij ben je weer helemaal de "oude"
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga pas klagen als er geen weer meer is. Eerder zul je me niet horen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen