maandag 18 maart 2013

Samenwerking

Nu blijk je, als hartpatiënt, je leven niet meer zeker te zijn in het Haagse Hagaziekenhuis. De oorzaak daarvan is er een die vaker wordt gegeven, als er in een ziekenhuis, of afdeling daarvan, meer doden vallen dan in andere ziekenhuizen: de artsen konden niet goed met elkaar samenwerken.

Consumentenprogramma's als Kassa en Radar gaan wel eens op onderzoek uit, als een bedrijf een klant niet naar tevredenheid ten dienst staat. Ik kan me niet herinneren dat ooit als verklaring werd gegeven: de medewerkers van dat bedrijf konden niet goed samenwerken. De vakkenvullers bij AH zullen ook wel eens ruzie met elkaar hebben, maar leggen ze dan ineens de paprika's bij de tandpasta, of het toiletpapier bij de diepvriesproducten? Het ergste wat er in zo'n geval kan gebeuren is dat AH zijn klanten verliest aan de Jumbo of C1000, maar er zullen geen doden vallen. Maar hoe kom je er als klant van een ziekenhuis achter, dat niet alles daar lekker loopt? Je kunt wel hopen dat de zorgverzekeraars dat bijhouden, maar je moet over geruime tijd heel wat statistische gegevens bijhouden en vergelijken voordat je erachter komt dat het in een bepaald ziekenhuis wat anders loopt dan je mag verwachten. En dan moet je nog een tijdje dooranalyseren voor je weet wat dan de oorzaak is.

Je hoort nogal eens over protocollen die ze in ziekenhuizen moeten volgen. OK, die kun je op je eigen wijze interpreteren, je kunt ze verkeerd begrijpen, je kunt zelfs vergeten zijn die te bestuderen of ze er voor alle zekerheid nog even op na te slaan. Maar staat er in die protocollen ook iets over wat te doen in geval van ruzie met collega's, resp. andere leden van de maatschap? Ik vrees van niet. Je gaat in protocollen toch geen open deuren intrappen?
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten