maandag 21 januari 2013

Peiling

Op de Internetversie van Trouw wordt af en toe de mening van lezers gepeild. Vandaag luidt de vraag: Gelooft u in het doorgaan van de Elfstedentocht? Je kunt kiezen uit: Ja, Nee en Ik twijfel.

De vraag en de antwoorden duiden op het niveau waarop zo langzamerhand de Elfstedentocht is komen te liggen. Vervang 'het doorgaan van de Elfstedentocht' door 'God' en je begrijpt wat ik bedoel. Nu is het ook nog eens 50 jaar geleden dat de roemruchte tocht van 1963 werd gereden. Radio en tv hebben daar inmiddels wel zo'n 50 keer aandacht aan besteed. Voor alle duidelijkheid worden daar beelden van latere tochten en gesprekken met latere winnaars aan toegevoegd.

Ik geef het direct toe: mocht er dit jaar een Elfstedentocht worden gehouden, dan ga ik het tv-verslag daarvan van begin tot einde volgen. Maar ik zal er geen traan om laten en ik zal er geen minuut wakker van liggen als definitief duidelijk wordt dat er ook dit jaar weer geen 'Tocht der tochten' gereden zal worden. Ik zal blij zijn als alle sneeuw voorgoed verdwenen is (vooral van de fietspaden) en de temperaturen weer constant ruim boven de nul graden Celsius liggen. Ik zal vooral blij zijn als al dat geouwehoer over 'schaatsen op natuurijs' is afgelopen.
x

1 opmerking: