maandag 28 januari 2013

Eigen

In 'Buitenhof' spraken ze gisteren weer eens over 'Europa', omdat de Britse premier over een paar jaar een referendum wil houden over de deelname van het Verenigd Koninkrijk. De Britten hebben altijd al  wantrouwend gestaan tegenover het 'Continent', dus bevoegdheden overleveren aan Brussel hebben ze nooit zo erg zien zitten. Daar willen trouwens de meeste landen niet zo erg veel van weten.

Aan het gesprek in Buitenhof deed ook een (Nederlandse) hoogleraar in de culturele economie deel. Volgens hem zijn de meeste Europeanen tegen teveel Europa omdat ze zo gek zijn op hun culturele 'eigenheid'. Ik vind dat pure onzin. Alsof 'Brussel' ons wil verbieden snert te eten of regelmatig te gaan klootschieten. We doen al jarenlang, zonder enige drang van bovenaf, ons best zo veel mogelijk op elkaar te lijken. We kopen allemaal onze meubeltjes bij Ikea. We rijden allemaal in dezelfde auto's. Voor onze tv-programma's gebruiken we (niet alleen in Europa, maar wereldwijd) dezelfde 'formats'. Via Facebook en Twitter halen we onze 'vrienden' overal vandaan en praten we allemaal over hetzelfde. Eerlijk gezegd vind ik de flamenco boeiender dan de klompendans. Veel 'typisch Hollandse' zeden en gewoonten kunnen me gestolen worden.

Moet ik ineens trots worden omdat er al weer een Nederlander wereldkampioen is geworden bij het sprinten op de schaats? Vroeger waren dat Canadezen of Japanners en beperkten wij ons tot de lange afstanden en het all round schaatsen, waar ik trouwens veel liever naar kijk. En dan mag van mij best iemand uit Wit-Rusland of Kazakstan wereldkampioen worden.  Zelfs een (echte) Belg zou wel eens in de prijzen kunnen vallen. Lijkt me leuk!
x

2 opmerkingen:

  1. Vind jij vendelzwaaien niet leuk??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het "continent" doet me denken aan iets wat ik ooit op de BBC hoorde. Er was erg veel mist in het Kanaal en de reporter zei dus dat "The continent is isolated", vond dat zo grappig om het om te draaien.

    BeantwoordenVerwijderen