woensdag 21 november 2012

Trilogie

Het is intussen al zo'n zestig jaar geleden dat ik kennis maakte met het werk van J.R.R. Tolkien. Toen las ik 'De Hobbit'. In de uitgave daarvan van Prisma, stond een korte passage uit 'In de Ban van de Ring'. Die passage alleen al deed me uitzien naar het verschijnen van de Nederlandse vertaling van 'The Lord of the Rings'. Het komt nog redelijk vaak voor dat ik de Engelse versie van het verhaal ter hand neem en er een stuk uit lees.

Uiteraard heb ik de films gezien, meerdere malen zelfs, want ik heb de dvd-versie ervan aangeschaft. Nu komt binnenkort de verfilming van 'The Hobbit' in de bioscoop. Daar is iets vreemds mee aan de hand bleek mij uit een artikel in Trouw: Over een week gaat in Nieuw-Zeeland de eerste film van de Hobbit-trilogie in première. (Onderstreping toegevoegd.) 'The Lord of the Rings' is een trilogie, dus het was niet vreemd daar ook drie films van te maken. 'The Hobbit' is één verhaal. Waar ik nu een beetje bang voor ben is, dat ze van 'The Hobbit' net zo'n commercieel succes willen maken als van 'The Lord of the Rings', dus er van alles bij zijn gaan verzinnen. Dat hebben ze, geheel onnodig, bij 'The Lord of the Rings' al gedaan, maar daar was het nog net niet storend. 'The Hobbit' (het verhaal) heeft kwaliteiten genoeg om het zonder hedendaagse toevoegingen te kunnen doen. Ik ga de film zeker bekijken als hij hier gaat draaien, maar bereid me voor op een teleurstelling.

=========================

Ik heb 37 dagen niet gerookt. (Wordt vervolgd.)

=========================
x

4 opmerkingen:

  1. Boeken, die je hebt verslonden, die worden verfilmd, leiden vrijwel altijd tot teleurstellingen. Filmmakers kunnen nooit tippen aan je eigen fantasie, aan de beelden die in je eigen hoofd ontstonden tijdens het lezen. Dus is het de kunst om de amusementswaarde van de film op zijn eigen merites te beoordelen. Dat lukt gelukkig heel vaak en zijn verfilmingen van (soms ook) gelezen boeken prima te genieten. Voor mij een goed voorbeeld: Harry Potter. Geweldige boeken en heerlijke films.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harry Potter is idd goed gelukt, de Stieg Larson boeken ook, een aantal van Stephen King (Green Mile bijv) ook... Maar ik vond LOTR ook gaaf hoor, stoorde me nergens aan. Alleen deel 2 was wat uitgekauwd, dat supersaaie stuk met die pratende bomen was te lang en er waren teveel zwaardgevechten. Verder: puntje van mijn stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke boeken en ik vond de film ook zeer goed gemaakt, inderdaad soms langdradig maar dat is het boek soms ook. Ik ga ze maar weer eens lezen, ook de aanhangsels en de Silmarillion staan in de kast, die zijn wel taai om te lezen maar het is toch de m oeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg ook weer zin om die boeken te gaan lezen. Ben nog aan het sparen voor de Engelse vertaling met die mooie platen (broertje heeft hem al *jaloerskijkt*)
    Ergens jammer dat 'The Hobbit' nu zo wordt uitgekauwd; waar ze eerst drie films maakten van drie dikke boeken, maken ze er nu drie van een relatief dun boekje. Maar grote kans dat Vriend en ik toch gaan kijken. Ja, je merkt het al, we zijn een boeken-lezende familie...

    BeantwoordenVerwijderen