dinsdag 12 juni 2012

Ergernis

De verbinding tussen Amsterdam en Amstelveen is al jaren een bron van ergernis voor Amsterdammers, lees ik in Het Parool. Het gaat dan over de verbinding met het openbaar vervoer. Ik hoef niet vaak in Amstelveen te zijn, maar als ik er een keer heen moet staan mij diverse mogelijkheden te beschikking. Het GVB levert tramlijn 5, die zeer frequent van het Centraal Station, via het centrum van Amsterdam naar Amstelveen rijdt. Bij het Centraal Station kun je ook kiezen voor sneltram 51, die niet veel minder frequent rijdt. Vanaf Amsterdam Zuid gebruiken ze een gezamenlijk stuk rails.Mocht de elektriciteit een keer uitvallen dan kun je kiezen voor een bus van Connexxion, die elke 10 minuten bij Amsterdam Centraal vertrekt. Nu schijnt er wel eens wat vertraging te zijn op die (tram)lijnen, omdat veel kruispunten gelijkvloers zijn en omdat er haltes zijn. Die haltes zijn er om mensen te laten in- of uitstappen. Volgens mij is dat ook de bedoeling van openbaar vervoer, maar kennelijk zijn er mensen die er zich aan ergeren dat de trams ook stoppen op plaatsen waar zij niet hoeven uit te stappen.

Een van de briljante ideeën om het vervoer tussen Amsterdam en Amstelveen te versnellen is het terugbrengen van het aantal haltes. Redeneer even door en je komt tot de conclusie dat je de snelste verbinding hebt als je volstaat met een begin- en een eindpunt. Nu gebruik ik lijn 5 of 51 nog wel eens  niet om naar Amstelveen te gaan, maar naar een bestemming in Amsterdam Zuid of Buitenveldert. Ik ben niet de enige, want er zijn nogal wat studenten die dagelijks naar de VU gaan. Andere mensen gaan weer, als (bezoeker van een) patiënt, naar het VU-ziekenhuis. Ik, die studenten en ziekenhuisbezoekers zorgen dus voortdurend voor vertraging voor mensen die naar Amstelveen reizen. Je hebt dat ook als je met de trein van Amsterdam naar Maastricht gaat. Je zult altijd zien dat er mensen zijn die dezelfde trein gebruiken om naar Utrecht, Den Bosch, Weert of Roermond te gaan en daar laat NS de trein dan ook stoppen, waardoor jij minuten later in Maastricht aankomt.

Ik zie maar één oplossing: geef iedereen een auto waarmee zhij, zonder last te hebben van medepassagiers die je voortdurend laten stoppen, van eigen huis naar de plaats van bestemming brengt. Maar daar zullen die milieu-terroristen wel weer tegen zijn.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten