zondag 15 april 2012

Vertrouwen

In een van zijn laatste tweets gebruikte Geert Wilders het woord 'prematuur'. Mark Rutte werd gevraagd naar een reactie op de inhoud van die tweet. Hij kwam niet verder dan te zeggen dat hij prematuur een moeilijk woord vond en dat hij zich afvroeg of 'Henk en Ingrid' dat wel zouden begrijpen.

We weten nu hoe Rutte over de volgelingen van Wilders denkt. Ik vind het ook niet verstandig om mijn stem en vertrouwen aan Wilders te geven. Dat heeft niets te maken met het feit dat ik zo ongeveer op hetzelfde taalkundige niveau als Mark Rutte zit. Je kunt op een nog hoger niveau zitten en toch van mening zijn dat Wilders op sommige punten wel gelijk heeft.

Mark Rutte heeft ons een kijkje gegund in zijn opvatting over een getalsmatig niet-onbelangrijk deel van de bevolking: te dom om de betekenis van een bepaald wordt te weten en/of die betekenis te kunnen achterhalen. Zo'n minister-president vertrouw ik ook voor geen cent.
x

2 opmerkingen:

  1. Helaas is intelligentie een zgn normale verdeling. Een IQ van 100 is wat de meesten hebben; de grote meerderheid, of minimaal 1/3 van de mensen om ons heen. Dat zijn er veel en met een IQ van 100 kun je in de praktijk alleen een lagere beroepsopleiding halen en gezien de stand van het onderwijs in NL tegenwoordig kun je je dan best vragen stellen bij de woordenschat van grote groepen mensen.
    Wilders appelleert slim aan simpele onderbuikgevoelens. Ik denk ook regelmatig: gos, daar heeft ie toch weer een punt. Alleen zie ik het hem niet omzetten in werkbaar beleid. NL is geen eiland en we hebben nog zoiets als Brussel, de VN etc. De man lijkt me niet in staat te 'polderen'. Hij is niet eens in staat tot het vormen van een democratische partij, laat staan dat ie democratisch het land zou besturen. Dingen zijn gewoonweg nooit zo simpel als hij ze stelt en de oplossingen voor problemen vind je ook niet even heel simpel op straat/aan de borreltafel.
    Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik stem ook niet op hem. Ik was vroeger een linksmens. Maar dat is door levenservaring een beetje minder geworden. De subsiedie-cultuur van links stuit me ook tegen de borst. De keerzijde is namelijk 'financiële prikkels' (accijns, btw) op dingen waarvan hunnie vinden dat het 'slecht'is (roken, bijvoorbeeld) terwijl het gewoon ordinair belasting innen is in de praktijk. Ik hoop stiekem dat rechts nu eens flink snoeit in al dat rondpompen van geld en dat ik dan zelf mag bepalen waaraan ik dood wil gaan (roken dus).
    Ik ken linksmensen die leven bij de gratie van alle potjes die ze slim weten aan te boren en het financieel uitbuiten van zwakke mensen en dieren. Rondom ziekte/zwakte heeft links een miljardenindustrie gecreëerd. Kijk naar de PGB-regeling. Zie de recente explosie van 'diagnoses' van kinderen (scholen krijgen er veel geld mee binnen en ook de mensen die kinderen moeten diagnosticeren varen wel bij een stempeltje; want ook zij leven er immers van!)
    En dan zijn er nog vele andere gebieden waar in de kern hetzelfde gebeurt.
    Ik mag dan wel ziek zijn, maar ik wens niet te worden uitgebuit/gebruikt. Ik kan er een boek over volschrijven maar dat is een boodschap die men niet wil horen, denk ik.
    Voor mij is links en rechts een fossiel. Moderne uitdagingen van bestuur vragen om nieuwe oplossingen. Terug naar 'het ziekenfonds' zoals de PvdA nu weer wil, roept bij mij weerstand op. Kunnen ze nou echt niks beters bedenken? Oude wijn in nieuwe zakken is dat dus.
    Als er weer verkiezingen komen, krijg ik nog een zware dobber, dus.
    Maar stemmen op Wilders 'omdat het kan'.
    Nee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Evert, ik kan me helemaal vinden in jouw blog!
    En wat 'n uitgebreide reactie van Zena!!
    Ik ken ook heel veel mensen. Ook mensen die rechts stemmen en gebruik maken van allerlei 'linkse' potjes!! En dan rijden ze auto, roken en drinken ook nog van 'ons' geld ;-)) Tecla

    BeantwoordenVerwijderen