zondag 12 februari 2012

Vertraging

Wat moet je doen om te voorkomen dat er vertraging op het spoor ontstaat? Geen enkele trein laten rijden. NS is nu weer met lapmiddelen bezig door alleen maar minder treinen te laten rijden. In een e-mail aan mij (en aan vele anderen, neem ik aan) schrijft NS: Vanwege het onzekere weerbeeld hebben NS en ProRail gezamenlijk besloten tot nader bericht de aangepaste dienstregeling te continueren. Met deze beslissing kiezen wij voor zekerheid voor onze treinreizigers. Door minder treinen te laten rijden, kunnen eventuele verstoringen aan infrastructuur en materieel gemakkelijker worden opgevangen. Hierdoor kunnen we zo voorspelbaar en betrouwbaar mogelijk rijden.

Maar wat las ik in de Volkskrant: Niet sneeuw en ijs, maar mismanagement en organisatorisch broddelwerk bij NS en ProRail zijn er de oorzaak van dat het spoor bij winterse omstandigheden in een mum van tijd vastloopt. Als Nederland sneeuwbestendige spoorwegen wil, moeten ProRail en NS weer worden samengevoegd tot één bedrijf. Dit zeggen ingewijden bij NS en ProRail. (Onderstreping toegevoegd.)

Op 3 december 2008 schreef ik hier al eens over dezelfde problematiek. Ik citeer: En wat lees ik nou in de Volkskrant? "We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken", aldus Kraaijeveld. Dat is Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail. Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. "De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld." Beide bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.

Als ik het nu goed begrijp hebben de directeuren van NS en ProRail elkaar nog niet goed in de ogen gekeken. Of ze hebben met elkaar afgesproken smoesjes te verzinnen: De officiële versie is dat de huidige problemen worden veroorzaakt door brokken ijs die van de treinen in de wissels vallen. Een NS-manager noemt deze lezing onzin. 'Hoeveel ijsblokken denkt u echt dat er precies tussen de wissels zijn gevallen?'

De aandelen van de NS zijn allemaal in handen van de staat. Die benoemt dus de leden van de Raad van Commissarissen. Kan de staat nu niet eens een Raad van Commissarissen benoemen, die een beleid uitstippelt en de daarbij passende competente bestuurders benoemt?
x

1 opmerking: