vrijdag 10 februari 2012

Omklappen

Vanaf Amsterdam Centraal zijn er twee manieren om met het openbaar vervoer rechtstreeks naar Amstelveen te reizen: tramlijn 5 en sneltram/metro 51. Beide lijnen rijden via NS-station Amsterdam Zuid/WTC. T.z.t. rijd je van Centraal naar Zuid/WTC met de Noord/Zuidlijn. Alleen al lijn 51 vervoert dagelijks 60.000 passagiers. Zuid/WTC ligt tegen de A10, de rondweg rond Amsterdam, aan. Aan de andere kant ligt de Zuidas, een groot kantorengebied. Rijk, Provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam hebben in al hun wijsheid besloten dat de A10 bij de Zuidas ondergronds moet gaan rijden. Dat gaat 1,4 miljard euro kosten. Het gaat ook betekenen dat lijn 51 bij Zuid/WTC gaat stoppen. Er waren ooit plannen de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Amstelveen, maar daar is al eerder van afgezien.

Onderdeel van de afspraken is het 'omklappen' van de metroperrons op station Zuid van de oostzijde naar de westzijde, een operatie die 40 miljoen euro kost. Dit betekent het einde van de Amstelveenboog, de bocht die het spoor van de sneltram maakt om van en naar Amstelveen te rijden. Dat lees ik in Het Parool.

Het zal wel weer aan mij liggen, maar als lijn 5 gewoon kan blijven doorrijden, waarom dan 51 niet? Bedenk daarbij dat 51 ook langs Amsterdam Amstel gaat en dat een Universiteit (de VU) en een academisch ziekenhuis (VUmc) langs de route ten zuiden van de A10 liggen. Het Parool schrijft ook: Het toch al omstreden belang van de Noord/Zuidlijn, die vanaf 2017 moet rijden, wordt kleiner nu doortrekken naar Amstelveen geen optie meer is. Ingewijden betwijfelen de noodzaak van het 'omklappen' en vermoeden dat vastgoedbelangen een rol spelen. Twee GVB-functionarissen zinspelen daar ook op in een artikel in vakblad OV Magazine. (Onderstreping toegevoegd.)

We hoeven nu alleen nog maar te wachten op de berichten waaruit we leren dat die tunnel  veel later klaar komt dan de bedoeling was en waarom de kosten veel hoger zijn dan oorspronkelijk begroot. Een commissie zal t.z.t. ook wel uitzoeken wat nou precies die vastgoedbelangen waren.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten