Door dat ingewikkelde rekenmodel heeft het GVB jarenlang te weinig gekregen en heeft de gemeente de tekorten d.m.v. een subsidie opgevangen. Voor 2013 en 2014 werden ook weer tekorten voorzien, maar die zou de de gemeente niet meer kunnen opvangen en dus zou er op de lijnen - dus de dienstverlening - beknibbeld moeten worden. Er zou voor 13 miljoen euro bezuinigd moeten worden, was voorzien.
Jarenlang vond men dat het GVB niet goed bezig was. Daarom zouden private vervoerders, via aanbesteding, ook de kans moeten krijgen het vervoer in Amsterdam en omgeving (efficiënter) te doen, maar: Doordat de inkomsten uit de kaartverkoop vorig jaar met 15 miljoen zijn gestegen, kan de Stadsregio het subsidiebedrag dat het betaalt aan het GVB, met eenzelfde bedrag verlagen. In feite heeft de stadsregio dus het vervoer elders in Nederland gesubsidieerd, waar het al veel langer door private vervoerders werd verricht.
Het zou me niet verbazen als de private vervoerders als langer door hadden dat het ov-chipsysteem veel betere uitkomsten (en meer inkomsten) voor het stadsvervoer in en rond Amsterdam zou opleveren, zeker als er ook nog eens lijnen zouden worden opgeheven. Die zouden dan lekker gaan verdienen. (Zie je wel: je moet het aan 'de vrije markt' overlaten.) Het zou me evenmin verbazen als zich bij de HTM (Den Haag) en RET (Rotterdam) eenzelfde situatie zou voordoen. De (semi-)overheidsbedrijven doen het helemaal niet zo slecht!
x
Geen opmerkingen:
Een reactie posten