zaterdag 29 oktober 2011

Crisis

"Congressen kopen geen straaljagers", zei ooit PvdA-minister van defensie Vredeling, toen binnen een groot deel van de PvdA-achterban ('Nieuw Links') onvrede bestond over de aanschaf van nieuwe straaljagers en een partijcongres een motie daartegen dreigde aan te nemen. Als ik het me goed herinner is zo'n motie niet aangenomen.

CDA-minister Leers heeft nog niet geroepen: Congressen verlenen geen verblijfsvergunningen. Het zit er dik in dat er vandaag in het CDA-congres gesproken wordt over het alsnog verlenen van zo'n verblijfsvergunning aan de Angolese jongen Mauro. Volgens Leers is dat juridisch niet mogelijk, maar in de Volkskrant van vandaag beweren twaalf rechtshoogleraren dat het wel degelijk mogelijk is.

Ik vermoed dat Leers, 'als mens', wel degelijk gebruik zou willen maken van zijn discretionaire bevoegdheid Mauro die verblijfsvergunning te verlenen, maar hij staat onder zware druk van zijn CDA-collega's en -Kamerleden dat niet te doen, om de PVV niet tegen de schenen te schoppen.

Ik denk dat een meerderheid van het CDA-(congres) best zou willen uitspreken dat Leers van zijn bevoegdheid gebruik moet maken, maar durft die meerderheid dat ook? Leers kan dan maar twee dingen doen: die uitspraak volgen of aftreden. Het congres staat voor de keuze: de eigen minister of de hele regering te laten vallen. En wat gaan de dissidenten in de CDA-fractie doen? Hebben die het lef om in de Tweede Kamer met de oppositie mee te stemmen, als die per motie Leers wil dwingen de verblijfsvergunning te verlenen? In deze economisch moeilijke tijden kunnen we ons geen kabinetscrisis veroorloven is een argument dat zo maar van stal gehaald kan worden. Trouwens, de PvdA ziet liever ook geen crisis met daarop volgende nieuwe verkiezingen. Net als het CDA staat ze in de opiniepeilingen dik in de min.

Wat er vandaag in het openbaar in het CDA-congres gezegd gaat worden is nauwelijks van belang. De werkelijke discussies zullen in de wandelgangen gevoerd worden. Daar wordt de druk uitgeoefend. Ik denk dat er helemaal geen motie wordt ingediend en als dat wel gebeurt, wordt hij niet aangenomen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten