dinsdag 19 juli 2011

Vierdaagse

Vandaag begint de Vierdaagse. Die heb ik ook een keer gelopen, in 1957, vier keer 40 km. Ik heb geen medaille gekregen, al heb ik hem uitgelopen. Ik kreeg een diploma. Voor een medaille had ik 50 km moeten lopen, omdat ik 18 was. Ik liep echter met een jongen van korfballen die 17 was en die mocht nog geen 50 km lopen. Hij kreeg dus wel een medaille.

Had ik ervoor getraind? Helemaal niet. Ik had een paar jaar de Avondvierdaagse gelopen (3x15 en 1x20 km) en een aantal eendaagse wandeltochten, waaronder de Trouwmars, georganiseerd door het dagblad Trouw. Daarbij liep ik de 30 km, die ik een keer in precies vier uur volbracht, met een gemiddelde dus van 7,5 km per uur.

Ik wist dus dat ik 30 km op één dag kon lopen. Maar zou ik ook 40 km op één dag kunnen lopen? Dat wilde ik weten, beter gezegd: voelen. Op de kaart had ik een route uitgezet van 40 km, die me tot dicht bij Hoofddorp bracht.  Dat lukte dus zonder problemen.

Ik moet er misschien bij zeggen dat ik nooit last gehad heb van blaren. Ik had wel het idee dat het kunnen lopen van een flinke afstand voor een belangrijk deel 'tussen de oren' zit. Je moet natuurlijk een goede conditie hebben en je spieren moeten wel eens eerder aan het werk gezet zijn, maar je moet ook weten dat je het kunt.

Uiteraard werden we 's ochtends met behoorlijk veel spierpijn wakker, maar ook elke ochtend moesten we een sprintje trekken om de bus naar het startpunt te halen. Dat sprintje was precies genoeg om de spieren net weer los genoeg te maken. Van dat 'rekken en strekken' wat je joggers tegenwoordig ziet doen had nog nooit iemand gehoord. En 'opwarmen' was iets wat mijn moeder met een kliekje deed.

Al zou ik nu een puike conditie hebben, ik zou er niet aan denken de Vierdaagse nog eens te lopen. Ik zou niet echt genieten van een wandeling met ruim 40.000 andere wandelaars om me heen.
x

1 opmerking:

  1. Als ik wandel, wil ik graag rust om me heen. En geen 40.000 mensen, frietkraampjes, hoempapa-muziek, blaffende honden, zingende menigtes... Poeh. Ik krijg al uitslag als ik er aan denk.

    BeantwoordenVerwijderen