zaterdag 16 juli 2011

Hoofdstad

In Het PAROOL las ik: Amsterdam is jarenlang de homohoofdstad van de wereld geweest. Maar het imago van de Nederlandse hoofdstad is niet meer wat het geweest is. (...) En dus krijgt de stad concurrentie. Rio de Janeiro is namelijk vastberaden om de nieuwe homohoofdstad van de wereld te worden. Moet ik nu als geboren en getogen Amsterdammer teleurgesteld zijn?

Zijn ze in Rio de Janeiro nu ineens veel toleranter en homovriendelijker dan in Amsterdam? Nee hoor: De overheid ruikt namelijk geld. Vorig jaar bestond 25 procent van de toeristen die naar Rio kwamen uit homoseksuelen, oftewel: 880.000 mensen. Dat moeten er veel meer worden". (...) 'Iedereen die geld wil verdienen zou er goed aan doen een homo-vestiging te openen. Of dat nou een bar, een discotheek of een restaurant is. Het wordt gegarandeerd een succes', aldus Tufesson. (Tufesson is een modeontwerper die een secretariaat voor 'diversiteit' leidt.)

Als homo's van tijd tot tijd op een bepaalde plek 'onder elkaar' willen zijn, moeten ze dat vooral doen. Maar met emancipatie heeft het niet zoveel te maken. Bij mijn weten moet je heel erg lang zoeken wil je in Amsterdam een bar, discotheek of restaurant vinden waar homo's vanwege hun geaardheid de toegang geweigerd wordt. Het zal best een keer voorkomen dat ze daar, of op weg ernaar toe, een keer een homofoob type tegenkomen, maar ik vrees dat je zulke types ook nog steeds in Rio de Janeiro tegenkomt. Silas Malafia, een prominente evangelist in Rio (...) voorzag zeshonderd reclameborden in en rond de stad met de tekst: 'Ter verdediging van het gezin: God creëerde man en vrouw voor het behoud van het menselijk ras'.

Allerlei aparte gelegenheden creëren waar homo's elkaar kunnen ontmoeten is geen bewijs van tolerantie. Eerder van het tegendeel. Het is gettocultuur. Zo'n veertig jaar geleden waren hier vrouwencafés in zwang. Waarom zouden die verdwenen zijn?
x

2 opmerkingen:

  1. Je hebt een zeer gevoelig onderwerp gekozen, ik ben niet zo gek op homo's.....al hoeveel ik dol ben van de muziek van Gerard Joling of Freddy Mercury,dus.....zo als ik op de blog van zuster Klivia heb geschreven....De gustibus non est disputandum !!!!!!
    Minnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik naar de kroeg ga, vind ik het vooral leuk een zeer divers gezelschap daar te treffen. Ik moet er niet aan denken met alleen maar donkerharige praktijkondersteuners tussen de 30 en 40 aan het bier te zitten. Bleh...

    BeantwoordenVerwijderen