woensdag 8 juni 2011

Geluk

Het zou natuurlijk prachtig zijn als ieder mens gelukkig is. Helaas schijnt dat niet altijd te lukken. "Wat maakt je gelukkig? Is geluk voor iedereen weggelegd? Kun je gelukkig zijn leren?" Dat zijn de prangende vragen die ze zich bij de TROS gesteld hebben. Daar heeft de TROS het niet bij gelaten. Die vragen schreeuwen immers om antwoorden. En die antwoorden wil de TROS met ons delen via de programmaserie 'Op zoek naar geluk'.

Dus de TROS is op zoek gegaan naar geestelijke leidspersonen die daar al eens flink over hebben nagedacht? Nee, zo werkt dat niet! De TROS heeft een aantal BN'ers bij elkaar gescharreld. Ik noem "Danny & Jenny de Munk, Jan & Monique des Bouvrie en Bastiaan en Tooske Ragas. We gaan samen met Nina en Pieter Storms op zoek naar wat hen gelukkig maakt." Ik durf nu al te zeggen dat Nina Brink, die een aardige grijpstuiver bij elkaar gescharreld heeft, zal zeggen dat geld haar niet gelukkig maakt.

OK, ik acht het theoretisch niet uitgesloten dat er ergens BN'ers rondlopen die mij enig inzicht zouden kunnen geven in de manier waarop ik gelukkig kan worden. Dus de TROS heeft die mensen thuis opgezocht en ze hun formule voor succes laten uitleggen? Nee, zo werkt dat ook niet. De TROS heeft die mensen eerst helemaal naar Bali gesleept. "Alle BN'ers brengen een bezoek aan een goeroe die antwoord probeert te geven op hun levensvragen." Nu moeten ze bij de publieke omroep flink bezuinigen. Zou het nou niet goedkoper geweest zijn die goeroe naar Nederland te halen? Ik ga er tenminste vanuit dat die BN'ers niet hun eigen reis- en verblijfskosten hebben betaald. Los daarvan denk ik dat er uit de zeventiger jaren hier in Nederland voldoende goeroes zijn overgebleven die dezelfde wazige prietpraat verkopen die de Balinese goeroe te berde kan brengen.

De serie "levert mooie, grappige maar vooral emotionele tv-momenten op." Ik dacht eigenlijk dat we zo langzamerhand in ruime mate voorzien werden van emo-tv. En eerlijk gezegd interesseert het me geen hout of Jan des Bouvrie en Nina Brink en hun respectieve partners gelukkig zijn of niet. Als ze toch ongelukkig zijn, moeten ze maar bedenken dat je beter met veel geld dan zonder geld ongelukkig kunt zijn.

En voorts ben ik van mening dat als we nou eens alle shitprogramma's achterwege laten, we aan één publieke zender ruim voldoende hebben. Is die bezuiniging ook weer geregeld.
x

6 opmerkingen:

  1. Kan niets anders doen dan hard gniffelen zo op de vroege morgen met de eerste kop koffie, en de eerste sigaret ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stel voor dat we met z'n allen gewoon stoppen om naar die programma's te kijken. Dan kelderen de kijkcijfers en dan sterven al die programma's zachte doden. Probleem opgelost en wellicht blijft er dan 1 publieke zender over voor hetgeen daadwerkelijk de moeite waard is om te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toch hebben wij het allemaal mis. Want wat Evert als 'shitprogramma' ziet, blijkt helaas toch wat 'het publiek' wil zien. Er zijn er veel te weinig die het advies van Roel opvolgen. Want als er iets uit Volendam bij de Tros te zien is, kijken er nog altijd vijf keer zo veel als een aflevering van Tegenlicht. Men luistert liever naar het Songfestival en zijn tig voorrondes, dan naar echte muziek. Men kijkt liever naar de zoveelste talentenjacht, dan naar een film van Peter Greenaway. En dan kunnen wij, de zelfverklaarde burger met gezond verstand het wel niet nodig vinden dat de Tros, de Avro en anderen de commerciele zenders imiteren, de meerderheid is het niet met ons eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Roel
    Ik hoef niet te stoppen, want ik ben nog nooit begonnen.

    @Gerbie
    Ik weet het: zij draaien wat 'wij' vragen. En ook hier gaat het gewoon om geld. De kijkcijfers immers bepalen de bereidheid om te adverteren, dus de reclame-inkomsten. Recentelijk las ik een aardige uitspraak: "Shit does not happen. It comes from assholes."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uiteraard is er een meederheid voor maar omroepen hoeven wat mij betreft helemaal niet uit de staatskas betaald worden als het om amusement gaat: dat kunnen de commercielen namelijk beter.
    Het criterium zou moeten zijn informatievoorziening en achtergronden bij het nieuws waarop je gesubsidieerd kunt worden. Dan heb je aan een zender genoeg. Ik vind trouwens dat ik (ook belastingbetaler) gediscrimineerd wordt: ik moet eerst wachten tot vieze Giel, Nick en Simon en Paul de Leeuw hun actje hebben gedaan tot ik iets kan zien wat ik interessant vind. Een mooie kwaliteitsfilm of een detective? Voor half twaalf (en vaak nog later) kun je ze niet zien. Waarom hoor ik daar nou nooit eens mensen over? Er zijn genoeg mensen die dit ook vinden. Dat weet ik wel zeker.

    BeantwoordenVerwijderen