dinsdag 12 april 2011

Onschuld

De schietpartij in Alphen aan den Rijn en de doden en gewonden die daardoor te betreuren zijn vind ik, neem ik aan, niet minder erg dan ieder ander willekeurig mens. De media berichten er terecht over, ook over de nasleep. Maar ik ben niet gelukkig met alles wat erover gezegd en geschreven wordt. Wat moet ik met deze passage uit Trouw: Verschillende ooggetuigen zeggen dat het wel leek op een geweldsscène in een film. 'Zo onwerkelijk. Zo ben je hier om op deze mooie lentedag te winkelen, zo ben je getuige van een slachtpartij. Die tekst kun je ook bedenken als je diezelfde zaterdag rond twaalf uur in het zonnige Hoenderloo aan het winkelen was.

De oude Alphenaar Victor de Vries (68) zegt: 'Ook Alphen heeft zijn onschuld verloren.' Dat is ook de kop van het artikel:

'Alphen verliest zijn onschuld'

Hadden al meer gemeenten hun onschuld verloren? Was in Alphen nog nooit een moord gepleegd? Ik weet ook wel dat die schietpartij iets anders was dan een 'normale' moord, een andere impact heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten