vrijdag 18 maart 2011

Plasje

Stel: je woont in Uitgeest en gaat een zaterdagavondje stappen in Amsterdam. Omdat je weet dat er het een en ander gedronken gaat worden, neem je de trein. Het is reuze gezellig, dus je neemt de laatste trein (1.47 uur) terug naar Uitgeest, een rit van 28 minuten. Je hebt behoorlijk wat bier ingenomen. Dus vlak voordat je de laatste kroeg verlaat doe je nog een plasje. Op het Centraal Station doe je voor alle zekerheid nog een plasje. Helaas, voordat je (om 2.01 uur) in Koog Bloemwijk bent, moet je al weer zeer nodig. Probleem is dat je in een van die mooie nieuwe sprinters zit. Ik geloof uit zuinigheidsoverwegingen heeft men bij de aanbesteding van die dingen tegen de fabrikant gezegd: "Nee, er hoeft geen toilet in, het zijn immers stoptreinen." Alsof de gebruikers nooit het hele traject van een stoptrein afleggen. Amsterdam - Uitgeest is echt geen zeer bijzondere rit, evenmin als Delfzijl - Groningen (39 minuten; daar hebben ze nog wel een toilet) of Utrecht - Rhenen (35 minuten). Nu heb ik het alleen nog over een gezond mens die een keer wat veel drinkt. De CG-raad (chronisch zieken en gehandicapten) schrijft: "Duizenden mensen zijn de dupe als ze in de trein niet naar het toilet kunnen. Vooral mensen met darm- en blaasproblemen kunnen niet op reis als er geen toilet in de trein aanwezig is."

Overdag kun je in noodgevallen nog uitstappen en dan maar hopen dat het station een toilet heeft, wat lang niet overal het geval is. Maar als je uit de laatste trein naar Uitgeest stapt, moet je vijf uur wachten op de volgende.

Alsnog in al die nieuwe sprinters een toilet inbouwen, of alle stations van een toilet voorzien kost klauwen met geld. Veel meer, denk ik, dan meteen in het begin die toiletten erin bouwen. Nu gaat de minister, op voorstel van GroenLinks, nadenken over de mogelijkheid aan de nieuwe sprinter en oude wagen te hangen, waarin wel een toilet zit. Dan rijdt die sprinter wat langzamer, dat kost wat meer energie (=geld). In een rijdende trein kun je niet van de ene wagon naar de ander overstappen, dus toch even wachten tot je bij een station bent en dan maar hopen dat je tijd genoeg hebt om 'over te stappen' en dat niet enkele andere plaslustigen je voor zijn.

Ergens las ik nog dat de NS de sprinter zonder toilet "transparanter" vindt. Zelfs modewoorden  kun je misbruiken.
x

2 opmerkingen:

  1. Transparanter? Ik vind het vrij helder dat de NS dit niet kan maken. Een waardeloze bezuiniging. Dat moet anders kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het er weer eens helemaal mee eens. Een WC is een basisvoorziening. In de trein maak ik er, net als op het station, liever geen gebruik van, een fatsoenlijk en schoon toilet kan ik me bij de NS niet herinneren, maar als het niet anders kan, dan moet er wel een zijn.

    En dan niet nog eens geld vragen voor een smerig, slecht verlicht hokje op een station.

    http://gerbie7.web-log.nl/gerbie7/2011/01/zwartrijdende-schijterd.html

    En de tendens van de NS om alle mededelingen en boodschappen met een positieve draai te willen brengen, heeft ook zeker mijn goedkeuring niet.

    BeantwoordenVerwijderen