vrijdag 26 februari 2010

Protesteren

Lilianne Ploumen, voorzitter van de PvdA, is "verbijsterd", lees ik in de Volkskrant. Al weer ruim een week geleden, weigerde de pastoor in een of andere Brabants dorp de hostie aan Prins Carnaval omdat die openlijk homo is. Lilianne roept nu iedereen op a.s. zondag naar de Sint-Janskathedraal in Den Bosch te komen om te protesteren tegen het homobeleid van de katholieke kerk. Dit gaat alle politieke belangen te boven, hetero én homo moeten hierin solidair zijn. Zegt Lilianne.

Dat berichtje over het weigeren van het geven van die hostie had ik ook gelezen en ik dacht toen: so what else is new? Er gebeuren wel meer gekke dingen op het platteland. Natuurlijk heeft Lilianne gelijk als ze het optreden van die pastoor zó achterhaald, zó middeleeuws noemt, maar die man voert gewoon het beleid van zijn baas in het Vaticaan uit. Dus als je toch wilt protesteren, ga dan met z'n allen naar de Sint Pieter in Rome. Ik begrijp overigens niet waarom je als homo lid wil zijn van een club die vindt dat jij helemaal verkeerd bezig bent. Je gaat als belijdend islamiet toch ook geen foldertjes van de PVV verspreiden?

Ik zou over het hele incident en het protest daartegen niet begonnen zijn als Lilianne er niet over begonnen was. Die haalt namelijk een paar dingen door elkaar. Lees die uitspraak van haar nog eens goed: Dit gaat alle politieke belangen te boven, hetero én homo moeten hierin solidair zijn. Volgens mij heeft het al of niet verstrekken van hostie niets met politiek te maken. Dat is een religieuze kwestie. Er is in Nederland geen rooms-katholiek politicus te vinden die openlijk zal zeggen dat die Brabantse pastoor helemaal gelijk heeft. Ik begrijp wel dat Lilianne tegenwoordig druk bezig is met verkiezingscampagnes, maar dan moet ze zich daarin niet als voorzitter van een politieke partij gaan bemoeien met religieuze kwestie.

De uitspraak van Lilianne  is door de Volkskrant geplukt van de website van de Gaykrant. Op die website staan diverse reacties, waaronder deze:
"Ineens vlak voor de verkiezingen voelt Ploumen zich betrokken bij de homo-emancipatie en dan gaat ze op persoonlijke titel, maar niet na dat wel eerst heel uitgebreid aan de pers te laten weten."
X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten