zondag 5 december 2010

2022

Wie nu een talentvol voetballertje bij de pupillen is, dat droomt van spelen bij een eredivisieclub en daarna een overstapje naar Italië of Spanje en ook nog eens van spelen voor Nederland bij het WK in 2022, moet zich toch nog eens bedenken. Dat WK wordt gespeeld in een land dat grotendeels uit woestijn bestaat. Het is er in het algemeen buitengewoon warm (van mei tot september gemiddeld 35 graden) en de luchtvochtigheid is er meestal zeer hoog. Je zou zeggen: dat doet niet direct denken aan ideale omstandigheden voor een aantrekkelijk partijtje voetbal. Ik heb het dus over het emiraat Qatar, een schiereiland in de Perzische Golf.

De FIFA vindt dat voetbal overal te wereld gepopulariseerd moet worden. Op zich mag je zo'n stellingname van een (wereld)voetbalbond verwachten. Maar om dan uitgerekend een zandbak te kiezen voor een toernooi dat één keer in de vier jaar plaats vindt, is toch wel opmerkelijk. Het land heeft nog niet de helft van de oppervlakte van Nederland en de bevolking is nog geen  tien procent van de omvang van die van Nederland. Meer dan de helft van die bevolking bestaat overigens uit immigranten (veel uit India, Pakistan en de Filipijnen), die daar niet in de eerste plaats komen om te voetballen, maar om zoveel mogelijk geld te verdienen voor de familie thuis. Op YouTube kun je een promotiefilmpje zien van de stadions die ze gaan bouwen. Ze zien er prachtig uit, maar wie gaan daar in godsnaam na het WK voetballen? Hoe krijgen ze die dan vol met toeschouwers?

In India, ruim een miljard inwoners, zijn ze in het algemeen behoorlijk bedreven met de cricketbat en de hockeystick, maar voetballers van wereldnaam komen er bij mijn weten niet vandaan. Je zou dus zeggen dat als er ergens een missiegebied voor de FIFA openligt, dan hier wel. En wat dacht je van China? Nog wat meer inwoners dan India en met een doelgerichte campagne moet het mogelijk zijn dat ze hun voorkeur voor dat lullige pingpongballetje verruilen voor die voor de wat grotere voetbal.

Kwade tongen beweren dat Sepp Blatter c.s. bij het toewijzen van de organisatie van een WK niet uitsluitend oog hebben voor sportieve en 'ideële' aspecten. In het rijtje landen met hoogste inkomens per hoofd van de (inheemse) bevolking staat Qatar bij de top vijf. Daar leggen ze niet een aparte rijstrook voor de FIFA-officials aan, maar een aparte snelweg. De stretchlimo's zullen er wel bij geleverd worden. Belastingen zijn in de Golfstaten sowieso een vrijwel onbekend begrip.

Mocht Nederland meedoen aan het WK in Qatar en wil je er per se heen als supporter, houd er dan rekening mee dat een biertje wel te krijgen is (en dat wil er wel in bij 35 graden of meer), maar dat het verkrijgen ervan aan allerlei strikte regels gebonden is. Dronken gedrag kan tot gevangenschap leiden.

PS
Vandaag treed ik voor de tweede maal op als gastschrijver in het blog 'SILLY ME' van Zuster Klivia. Het is 5 december en hoewel ik niet aan Sinterklaas doe, ben ik toch maar weer eens aan het dichten geslagen. Wil je de resultaten zien, klik dan hier.
x

6 opmerkingen:

  1. Mijn dank voor je stukje... enne: leuk hoor! Ik heb meer met rijmen dan met voetbal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook, maar dat toernooi in een zandbak is inderdaad belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb begrepen dat het in de stadions lekker zal zijn. Net als in Amsterdam gewoon een dak er over heen en de airco aanzetten. Graadje of twintig, ideaal voetbalweertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gerbie

    Maar daar kunnen ze niet allemaal trainen, neem ik aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen idee hoe ze dat willen regelen. Er zijn veel stadions, er is genoeg geld. Ik kan me voorstellen dat daar wel een schema voor te bedenken is...

    BeantwoordenVerwijderen