maandag 1 november 2010

Helpdesk

Via zijn wekelijkse column in NRC Handelsblad is Youp van 't Hek een oorlog tegen de helpdesks gestart. Het begon met zijn zoon die een probleem had met T-Mobile. Hij kreeg voortdurend gelijk van de helpdeskmedewerkers, maar zijn probleem werd niet opgelost. Tot paps er op Twitter melding van maakte. Mijn berichtjes werden een vrolijke olievlek en binnen een half uur kreeg ik een aardige meneer van T-Mobile aan de lijn. Probleem van zoon was binnen de kortste keren opgelost. Dat verschijnsel zie je wel vaker. Iemand ligt in de clinch met een bedrijf, maar wordt voortdurend afgescheept en/of aan het lijntje gehouden. Haal de 'Belbus' van 'Kassa' erbij en voor je het weet is alles naar jouw wensen geregeld. Geen enkel bedrijf immers wil via een veel bekeken programma negatief in het nieuws komen. Helaas doet de 'Belbus' maar één geval per week en niet het hele jaar door. De meeste mensen zullen hun problemen gewoon zelf moeten oplossen.

De aanbieders van mobiele telefonie buitelen over elkaar heen met steeds weer mooiere en goedkopere aanbiedingen. Energieleveranciers doen ongeveer hetzelfde. En verzekeraars. En als jij een probleem, of een gewone vraag  hebt, ben je overgeleverd aan de helpdesk die in het algemeen niet door de beste deskundigen bemenst wordt. Natuurlijk kunnen die bedrijven meer en meer deskundige werknemers in dienst nemen, zodat jouw vragen of problemen sneller en beter kunnen worden afgehandeld. Maar meer en deskundiger personeel kost geld. Dat wordt in de tarieven verwerkt. Die stijgen dus. Maar jij wilde toch een laag tarief?
x

3 opmerkingen:

  1. Niet mee eens. Als een laag tarief betekent dat je geen service meer krijgt, moeten die bedrijven hun diensten niet aanbieden. Goedkoop brood moet ook aan allerlei voorwaarden voldoen. Waarom goedkoop bellen niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klanten willen én een laag tarief én service. De aanbieders verschaffen de illusie daarvan. Daar kun je al of niet in trappen. There's no such thing as a free lunch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had net een stukje in mijn hoofd, dat nu overbodig is geworden door jouw laatste zin.

    De consument wil zo goedkoop mogelijk bellen. We hebben die markt geprivatiseerd, verwacht dan niet dat alles blijft zoals het is. Jammer maar helaas.

    BeantwoordenVerwijderen