zondag 21 november 2010

AntiRail

De NS heeft treinen waarin reizigers zich van de ene naar de andere plaats kunnen laten vervoeren. NS maakt en wijzigt een dienstregeling om dat vervoer zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Er gaat nog wel eens iets mis in het treinverkeer. Veel gedupeerde reizigers zijn dan boos op NS, maar heel vaak kan NS daar helemaal niets aan doen. NS gaat namelijk niet over rails, niet over de wissels, niet over de seinen. Dat wordt allemaal geregeld door 'ProRail'. Dat zegt het op de eigen website zo: "ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid."

Vorig jaar hebben we kunnen constateren dat ProRail totaal niet voorbereid was op een situatie waarin het weer eens wat harder vroor en wat meer sneeuwde dan we de laatste jaren gewend waren. Bij ProRail moeten ze intussen ook weten dat als er in Utrecht iets mis gaat, dat consequenties heeft voor het treinverkeer in een zeer wijde omgeving van Utrecht. Vrijdag was het weer eens zo ver: brand in een relaissysteem van de verkeersleiding in Utrecht. OK, dat kan best een vervelende samenloop van omstandigheden zijn. Overal kan iets verkeerd gaan. Dan schakel je direct, automatisch over op je reservesysteem. Dat doen ziekenhuizen bijvoorbeeld als de normale stroomvoorziening uitvalt. Maar in het NOS-journaal werd tussen neus en lippen door vermeld dat ProRail niet zo'n reservesysteem heeft. Gisteren veranderde er dus niets in de situatie en je moet maar afwachten of dat vandaag veel beter gaat. De NS zal op deze manier weer heel wat inkomsten missen en extra kosten moeten maken i.v.m. het inzetten van plaatsvervangend busvervoer. Uiteindelijk komt dat in de (vervoers)tarieven terecht, hoewel NS totaal niets kan doen aan de fouten die bij ProRail gemaakt worden.

De treinvervoerders mogen/moeten sinds enige jaren met elkaar concurreren, maar ze kunnen niet kiezen uit diverse aanbieders van "onderhoud, beheer en veiligheid." Op die gebieden heeft ProRail een monopolie. Kunnen de vervoerders verliezen ten gevolge van wanprestatie van ProRail bij datzelfde ProRail in rekening brengen? Ja, ik weet het: dat is een domme vraag. ProRail kan die rekening alleen betalen door vervolgens de prijs van zijn 'dienstverlening' aan de vervoerders te verhogen. Dus uiteindelijk betalen de treinreizigers het toch.

De NS is een N.V. met slechts één aandeelhouder: de staat. Die aandeelhouder zou eens boos moeten worden.
x

3 opmerkingen:

  1. Eens... als ik iets niet zo handigs doe, word ik ook op kantoor geroepen. De NS fietst overal tussendoor lijkt wel.

    Enne: test?

    BeantwoordenVerwijderen