vrijdag 3 september 2010

Verankeren

De kop van een persbericht op de website van de rijksoverheid:

Nederlandse taal wordt verankerd in Grondwet

Het voorstel tot wijziging van de Grondwet moet waarborgen dat men in Nederland te allen tijde met de Nederlandse taal terecht kan in het verkeer met de overheid.

Wat een opluchting! Ik was echt bang dat als ik over een tijdje een brief aan de rijksoverheid zou schrijven, ik die terug zou krijgen met een formulier in het Swahili, waarin ik (na vertaling door een beëdigd tolk) zou lezen dat mijn brief alleen beantwoord zou worden als die in het Uzbeeks geschreven was.

Wie, behalve Geert Wilders en enkele randdebiele volgelingen, was er eigenlijk bang dat we zonder die grondwettelijke waarborg over enige tijd niet meer in het Nederlands met de overheid zouden kunnen communiceren? Moet er voor alle zekerheid ook niet in de Grondwet opgenomen worden dat die waarborg ook geldt voor communicatie met lagere overheden? In sommige Amsterdamse deelgemeenten zitten al mensen met Marokkaanse namen in het bestuur. Wat dacht je van Rotterdam, waar die Atouhaleb, of weet ik veel, zit? Misschien zijn dat wel vooruitgeschoven posten, die de Arabirisering van onze geliefde moedertaal moeten voorbereiden.
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten