vrijdag 13 augustus 2010

Universiteit

Soms kom je via het internet tot onverwachte ontdekkingen. In Trouw stond een artikel over een aantal verontruste CDA'ers. Zij vinden het niet bij het CDA passen dat het gaat samenwerken met de PVV van Wilders. Zij vrezen dat het CDA-congres, mocht het inderdaad tot een regeer- en gedoogakkoord komen, zich voor een voldongen feit geplaatst zal zien en de fractie niet zal terugfluiten. Het zijn geen landelijke bekende CDA'ers, zo'n beetje middenkader. Ze hebben ook een website in het leven geroepen: www.wijstaanvooronzegrondrechten.org.

Ik vermoedde niet dat die website veel nieuws zou brengen en dat klopte. Ik was wel enigszins nieuwsgierig naar de ondertekenaars die met naam en toenaam vermeld worden, zoals Gabriel Anthonio, bestuursvoorzitter Jeugdhulp Friesland, hoogleraar Veranderingsmanagement Stenden University. Omdat 'Stenden University' mij niets zei, ging ik eens googelen, want een beetje University heeft een website. Stenden University ook (www.stenden.com) en tot mijn verbazing in het Nederlands. Wat blijkt? Stenden University verzorgt HBO-opleidingen in Nederland (diverse plaatsen in de drie noordelijke provincies), Bali, Thailand, Zuid-Afrika en Qatar. In die buitenlanden ligt de nadruk op 'International Hospitality Management', in Nederland met name op 'Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (PABO)'. In Emmen en Leeuwarden kun je daarnaast kiezen voor 'Christelijke Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (PABO)'.

Ik vroeg mij af: HBO en/of University? Hoe zit dat nou? De website zelf biedt uitkomst: Het is voor Nederlandse HBO instellingen toegestaan om de term 'University of applied science' te gebruiken. Indien er op de website of in andere communicatie-uitingen van Stenden gebruik wordt gemaakt van de woorden Stenden university wordt "Stenden university of applied science" bedoeld. Nou, da's mooi. Dat zal wel zo zijn om in het buitenland duidelijk te maken dat een instelling bachelor en master degrees mag toekennen. 'Higher Vocational Training' zou wellicht verwarring kunnen scheppen.

Maar die oproep aan CDA'ers heeft niets met het buitenland te maken. Ik volg alles niet meer zo nauwkeurig, maar mogen docenten aan HBO-opleidingen zich tegenwoordig ook hoogleraar noemen? Misschien mag het wel, maar is het ook gebruikelijk? Als iemand zich ineens hoogleraar te Emmen zou noemen, zou ik toch wat in verwarring raken.  Zou Gabriel het nou zo'n mond vol gevonden hebben om op die website te zetten 'hoogleraar aan de Stenden University of applied science'? Of zou hij bang zijn dat niet iedere verontruste CDA'er dat zou begrijpen? Of is het gewoon ijdeltuiterij?
x

2 opmerkingen:

  1. De meeste mensen vinden een beetje uiterlijk vertoon toch heerlijk? Lekker op je naambodje naast je deur zetten dat je een ing of ir bent. Of hoogleraar terwijl je eigenlijk gewoon 'docent' bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest ook even wennen aan Stenden University. Blijk ik met terugwerkende kracht op een "university of applied science" te hebben gezeten. Voor mij was het destijds gewoon de Hotelschool. Het dus tegenwoordig International Hospitality Management.

    Een opleiding waar ik slechts een paar jaar geleden nog les gaf heette toen nog Recreatie. MBO niveau dus. Tegenwoordig word je dan opgeleid tot Leisure Executive.

    Onderwijsland wordt ook steeds gekker. Schreef ik 2 jaar geleden ook al een stukje over: Good food. Als het niet zo triest was zou ik er hard om lachen.

    BeantwoordenVerwijderen